Koka vattnet!

Hej på er!

I dag är det faktiskt lite halvljust på himlen. Halvljust, kan man säga så? Men lite sol och ganska mycket moln 🙂 Inga Spaniengrader visserligen, men inget regn heller.

Vi i Helsingborg och Höganäs har uppmanats att koka vattnet, man har nämligen hittat tarmbakterier. Ingen trevlig upptäckt och var kommer de ifrån kan man ju undra? Så nu puttrar kastrullerna på spisen och kylen är fylld med vattenflaskor. Man är ju så van att bara öppna kranen och hälla upp sitt vatten. Och vatten använder man till mycket, det kommer man på nu när man har ”begränsat” av det. Men på torsdag hoppas man att problemet ska vara löst. Och tänk alla som aldrig har tillgång till rent vatten….. Vi har det rätt bra egentligen 🙂

Det är ju snart jul, det påminde jag er om för några dagar sen 🙂 Ami är inte direkt någon vän av julen, inte så traditionsbunden över huvud taget. Men en gran kunde ju vara trevlig, men ni vet ju det där med förvaringen…..Och Patrik, ”vi får inte plats” 😉

Ami hittade lösningen i går 🙂

DSC05258

I skrivande stund kom regnet 😦  såklart!

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik. Det är jag som är skrivaren i familjen, medan Patrik är den duktiga fotografen! Vi har en son, Max som är sambo med sin Frida och i juli 2017 fick vi vårt första barnbarn, en underbar liten prinsessa! Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss! https://rendahlispanien.wordpress.com/
Det här inlägget postades i Helsingborg och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Koka vattnet!

  1. Ama de casa skriver:

    Javisst är det en lyx att ens ha vatten sådär direkt ur kranen. Vi dricker ju köpevatten (även om det i kranen inte alls är hälsovådligt, det smakar inte gott bara) men vattnet använder man ju hela tiden ändå.

    Det var en söt liten gran 🙂 Jag ska åka till Ikea lite längre fram och se om dom har dom söta levande smågranarna som dom hade ifjol. Dom från ifjol lever inte längre…
    🙂

  2. Ami skriver:

    Ja vatten behövs hela tiden. Men förstår er att ni köper flaskor, man vill ju att det ska smaka gott också.

    Haha, är kanske tur att inte dina granar överlevde från i fjol, inte det man vill ha på bordet över midsommar 🙂 Men de är praktiska och jättesöta, så en sån ska jag nog kunna smussla undan i ett skåp. Men äkta ger ju så klart lite mer julkänsla 🙂

  3. Tina Florin skriver:

    Hej! Jag beklagar, trist med bakterier i vattnet! 😦 Östersund har varit hårt drabbat, där har jag många vänner och släkten bor där. Låång tid tog det innan de upptäckte att det var felkopplat i en hyrefastighet, avloppsvatten rann fel…

    Fin gran! Nu kom jag på att en sådan liten har ju vi också, med olika färger i belysningen. Den ska jag eventuellt leta fram, beror på om jag ska bry mig i det eller ej..

    • Ami skriver:

      Hej Tina!
      Menar du att det var felkopplat i huset…..Men fy de som bor där kunde ju blivit jättesjuka. Vi här i Helsingborg och Höganäs ska förhoppningsvis få ett besked i morgon torsdag om vi kan dricka vattnet igen.

      Och granen, ja den är söt, men det blir jul ändå. Med eller utan gran 🙂

      • Tina Florin skriver:

        Ja, det var tusentals som var sjuka i Östersund, länge! Jag var dit på semester och fick ont i magen. Det var några månader innan de gick ut med det, offentligt. Sedan visade det sig att kommunen vetat om problemet med bakterierna längre än vad medborgarna fått veta. Invånarna sökte sedan skadestånd för förstörda kokkärl, men det gick ju inte igenom.

  4. Ami skriver:

    Ja, när du säger det kommer jag i håg det. Men folk kunde ju dött. Och vad hemskt att kommunen inte berättat det….Och som sagt, vatten använder man ju till nästan allt.

Kommentera

