En Spanienbil!

Hej på er!

Semester i ett varmt land är ju alltid skönt. Ami är planeraren i familjen och gillar allt det där med hotellbokningar och annat som hör till. Och man kan ju ta sig till olika platser på flera sätt, man kan till exempel åka tåg, båt, flyga eller åka buss. Flyga är något Ami får drömma om. Ja Patrik också, men då är det mardrömmar 😉 Bil kan man också åka…..Eller som i vårt fall,  måste åka bil. Patrik kör medan Ami…..också kör, men hur går det i hop? Det går fint. Jag pekar och Patrik svänger och så ropar jag när det går för fort i svängarna. Max brukar ju säga att vi skulle ha dubbelkommando i bilen 🙂

Men nu har Ami varit och tittat på en ny modern bil som känns lugn och trygg på vägarna ner till Torrevieja. Den går nog även att beställa med dubbelkommando 🙂

DSC_3938 copy2

Max har gett mig flaggan som ska sitta i bakrutan, sen blir det en riktig Spanienbil. Man ska inte ha bråttom på semestern 🙂

DSC05260

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik, det är ju Ami som bloggar, men kan hända att Patrik ibland gör ett inhopp :) Vi har en son, Max, som är sambo med sin Frida. Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss!
Det här inlägget postades i Bilar och motor och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till En Spanienbil!

  1. Ama de casa skriver:

    Haha! Perfekta bilen, ju 😀

    Jag kör också jättebra – från passagerarsätet. Anders föredrar dock gps-en, för den går att stänga av 😉

  2. Ami skriver:

    Haha, om du visste hur många gånger Patrik letat efter avstängningsknappen hos mig 😉
    Ibland önskar han att jag skulle flyga, men vem ska då hålla koll på trafiken? 🙂

  3. Mats skriver:

    Snygg flagga 🙂 Ami … Hur lång tid tar det att åka ner med bil… Alltså inte den på bilden 🙂 den va fin dock! // Mats

    • Ami skriver:

      Ja, med den bilen hade det nog tagit väldigt lång tid 🙂

      Vi brukar ta tre övernattningar på vägen. Tyskland, Frankrike och sista i norra Spanien. Det tar lite tid, men samtidigt blir det ju också en del av semestern. Men flyget är både snabbare och säkrare. Och i bland hade det varit skönt att bara kunna spontan åka ner till Torrevieja över några dagar, med tanke på hur billiga flygresor man kan hitta. Men än har jag inte lyckats övertala min man om det 🙂
      Ami

  4. Tina Florin skriver:

    Hej Ami! Kan inte låta bli att fundera över flygrädsla och de spärrar som sätter stopp på en människa så till den grad att den avstår helt…Måste vara tufft. Borde finnas någon slags behandling, hypnos eller vad som nu görs vid rädslor. Vi är många i min släkt, inkl mig själv, som skarpt ogillar att flyga.Jag har genom åren skaffat mig ett eget resonemang i skallen, så att jag ska få en så dräglig flygtur som möjligt.
    På en jobbresa i våras Turkiet-Sverige träffade vi en flygrädd kvinna. Hon informerade en flygvärd om sin starka rädsla, innan vi lyfte. Kaptenen kom ut och pratade ang. luftgropar. Han frågade om hon åkte båt, bil ”Det är sjögång på havet, det är gropar på bilvägen…”
    Det var mkt uppskattat att kaptenen tog sig tid för henne. Sedan var vi några som pratade, distraherade henne, under resans gång. Trots massor av turbulens tyckte hon att det var bästa flygresan på länge! En i mitt sällskap som pratar turkiska, tackade personalen från flera av oss! 🙂

    • Ami skriver:

      Hej Tina!
      Ja det är svårt det där med flygrädsla. Modigt av dig att flyga fast du är rädd. Jag vet inte vad som ska till för att han ska besegra rädslan. Och det konstigaste av allt är att han så gärna vill, men inte vågar….

      • Tina Florin skriver:

        Hej Ami! Borde ju finnas någon vettig hjälp att köpa…Har han varit med om något riktigt omskakande tidigare?
        Det var ett plan som gick ner här i Umeå, efter en incident i luften. Folk grät och skakade när fick lämna planet. TV var där, förstås och intervjuade passagerare.

        Det går nog inte att föreställa sig den starka känslan av maktlöshet, OM något skulle ske.

  5. Ami skriver:

    Hej Tina!
    Fy det måste vara hemskt att uppleva en sån incident! Men Patrik inte varit varit med om något som kan ha gjort honom rädd. Vi har flugit några gånger till Kanarieöarna och när han var barn jobbade hans pappa utomlands och då flög han mycket. Men sen tog det bara tvärstopp….

Kommentera

