Mediterráneo!

Hej på er!

I dag tänkte jag att vi återigen ska njuta lite av dessa härliga medelhavsväxter……..

Som här till exempel ett fikonträd i Torrevieja……Nej, det var visst inget fikonträd, utan en mespila! Tack Ama! Man lär sig något nytt hela tiden 🙂

020,2

Och citronträden som doftar så gott. Ett sånt kommer kanske att stå på Amis terrass i Spanien så småningom 🙂 Citroner är ju väldigt användbara – förutom till drinken kan man även ha dem som rengöringsmedel….Vilken kombination! Men man kan ju först använda dem i drinken innan man rengör badrummet med dem…..Det känns fräschare så, tycker ni inte det 🙂

019,2

Något annat väldigt exotiskt som trivs i Spanien är färgglada kaktusar. Vi kan ju köpa en sån också och ställa ut på terrassen, så får vi se om färgen finns kvar efter regnet 😉

021,2

Ha en trevlig fredag! Nu ska jag se om jag hittar en sprayburk och ett par kaktusar 😀

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik. Det är jag som är skrivaren i familjen, medan Patrik är den duktiga fotografen! Vi har en son, Max som är sambo med sin Frida och i juli 2017 fick vi vårt första barnbarn, en underbar liten prinsessa! Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss! https://rendahlispanien.wordpress.com/
Det här inlägget postades i Mest trams och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Mediterráneo!

  1. GeddFish skriver:

    Härlig fredag!
    Det var färggranna kaktusar. Häftigt. Jag förstår att du längtar tillbaka till värmen i Spanien, men snart börjar härliga tider här också i gamla Svedala. Och här har vi frisk luft! Kram♥

  2. Ama de casa skriver:

    Hmmm… Inte för att jag vill vara en besserwisser på något som helst vis, men jag tror att det där fikonträdet snarare är en mespila.
    Hmmm… Jag ville visst vara en besserwisser i alla fall.
    😀

    Ha en underbar fredag!

    • Ami skriver:

      Jag visste väl att du ville vara en besserwisser 😉 Men för din skull ska jag ändra till den där mespilan då 🙂
      Och det satt långt inne – men tack för att du rättade mig 😀

  3. Ditte skriver:

    Onekligen är växtfloran lite annan i Spanienlandet än här hemma. Om man nu inte har växthus förstås. och vad gäller just cirtonträd så har vår ena spaniengranne ett magnifikt sådant. Eftersom det är stort och ståtligt är jag glad att de står på hans tomt, men vissa grenar med frukt har viss överspridning till oss. Så färska citroner har vi, men inget ansvar för trädet. Kanske en idé för er del också. Diverse fina träd som sprider lite grenar till er….
    Önskar dig en bra fredag. Här regnar det nu, men med tanke på resan till varnare trakter i morgon så gör det inget.
    Kram!

    • Ami skriver:

      Härligt för er att kunna få färska citroner när ni än behöver det, men skönt att slippa ha ansvaret för det. Vilken bra idé, då kan jag plantera ett träd hos Preciosa och låta grenarna växa upp till oss 🙂 Tror du hon skulle gilla det??
      Ha nu en riktigt trevlig resa tillsammans med barn och barnbarn!
      Kram!

  4. Decdia skriver:

    Se bara till att spraya utomhus, annars blir du nog hög på kuppen!
    Fast å andra sidan så är det ju trots allt fredag idag… 😉

    • Ami skriver:

      Läste din kommentar försent – hade redan sprayat inomhus och nu känner jag mig riktig rolig faktiskt 🙂

      Haha! Ja, Ama har ingen lätt uppgift framför sig 😉

  5. Decdia skriver:

    Men du… Har du verkligen plats på altanen för några växter med tanke på alla djuren?
    Jag kan se framför mig vilket jobb Ama kommer ha med att plocka kaktustaggar från Stampe…

  6. moi skriver:

    Jag hörde/såg att Spanien även har duvor i väldigt ovanliga kulörer.
    Vilka djur hade du tänkt kombinera med citronträd resp kaktusar. Kan ju vara
    intressant för Ama att veta – kanske 🙂
    Kram

    • Ami skriver:

      Jag såg också de där duvorna och både vi och Preciosa har flera stycken borta hos oss…Men jag vågar inte berätta för Ama riktigt vilka djur som kommer att finnas med i skaran. Men Sigge har hon i alla fall fått besked om 😉
      Kram

  7. Preciosa skriver:

    Hej Ami!
    Här är det marknad – förstås. Ca 23.6 gr…Det var cirka det 🙂 Hos oss sitter en kritvit duva på muren ofta sen ett tag. Väldigt vacker men inte gilla 😦 Och så flyger mindre fåglar in bakom
    jalusierna , upptill…på huset mittemot…Usch va läbbigt 😦
    Kram P ♥

    • Ami skriver:

      Hej P!
      Kan vi inte sätta upp en Webbkamera på våra terrasser så jag får följa med allt härligt som händer ”live” 😉
      De små vita duvorna är ju rätt fina, men de smutsar ner lika mycket som de andra 😦 Och jag fattar inte att ingen gör något åt den lägenheten mitt över där de flyger in?? Visst är det konstigt!
      Ha det så bra. Och ni åker väl snart iväg på en liten tripp?
      Kram!

Kommentera

