Smakrikt och bärigt, eller fruktigt och livligt??

Hej på er!

Har Ami varit inne på systembolaget nu för att se vilket vin som passar bäst till köttet?

Eller är det bara ett sällskapsvin att sitta och smutta på jag är ute efter……

Inget av det. Jag försöker bara begripa vilken av kaffesorterna som passar bäst till ostmackan vid frukostbordet.

Ska det vara den smakrika och bäriga sorten – och går den bra ihop med Stureosten?

DSC07236,2

Eller passar kanske den mer fruktiga och livliga sorten bättre?

DSC07237,2

Kanske bäst att gå på en kaffeprovarkurs, så man inte gör bort sig nästa gång man är ute och beställer en kopp kaffe 😉

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik, det är ju Ami som bloggar, men kan hända att Patrik ibland gör ett inhopp :) Vi har en son, Max, som är sambo med sin Frida. Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss! https://rendahlispanien.wordpress.com/
Det här inlägget postades i Helsingborg och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Smakrikt och bärigt, eller fruktigt och livligt??

  1. Ama de casa skriver:

    En hel vetenskap ju… Funderar på att gå över helt till te.
    🙂

    • Ama de casa skriver:

      Som om det skulle vara mindre val där? Nej, nej. Kanske bäst att hålla sig till den vanliga, hederliga Irishen. Med extralånga sugrör.
      😀

      • Ami skriver:

        Neeej! Inte helt till te…….Det blir svårt att göra Irishen på den drycken, det kommer jag inte att lyckas med. Och jag har inte heller så höga temuggar så de extralånga suggrören får plats 🙂

  2. GeddFish skriver:

    En hel vetenskap, men ser att du väljer Zoega´s. Jag gör det enkelt, jag väljer alltid Skånerost. BÄST! Kram ♥

    • Ami skriver:

      Ja, nu för tiden finns det så mycket att välja mellan. Förr tog man bara ett paket Zoégas och gick hem och kokade sitt kaffe 🙂
      Vi har fastnat för Pasión Colombia – den är faktiskt riktigt god 🙂
      Kram!

  3. moi skriver:

    Jag tycker nog att det är din ”skyldighet” att göra en marknadsundersökning och delge
    oss resultatet. 🙂
    Typ som jag tagit mig an glassortimentet 😀
    Kram

    • Ami skriver:

      Det ska jag nog göra – ska bara lära mig först hur man suger i sig kaffet och gurglar utan att sätta det i halsen. Och sen måste man ju skaffa sig en spottkopp också 😀
      Men det kommer!
      Kram!

  4. Decdia skriver:

    Grön Zoegas är väl annars en klassiker som går hem hos de flesta… 😉
    Själv hoppar jag dock, kan findricka kaffe men det är inget jag längtar efter precis. Mina drycker är kranvatten, cola light och vin… haha!

    • Ami skriver:

      Ja, den gröna är ju den vanligaste och jättegod – alla smakar nog likadant, tror jag 😀
      Jag dricker inte mycket kaffe, men får jag inte en kopp till frukost kan jag inte fungera…..Annars är kranvatten min favoritdryck och även gärna ett glas vin 😀

  5. Ditte skriver:

    Go morron! Tack för dagens första skratt. Nja, jag har hunnit med ett par skratt innan. Max var dråplig på morgonen och sammanfattade gårdagen , så det blev första skrattet och nästa var Williams förtjänst . Skall nog också anmäla mig till en kaffekurs. Behövligt! Känner mig bortkommen i det sammanhanget. Kram!

    • Ami skriver:

      God kväll!
      Haha, ja av barnen kan jag förstå att det blir många skratt 🙂
      Ja, man får nog gå på en kaffekurs om man vill hänga med…..det är ju inte klokt!!
      Kram!

  6. Anonym skriver:

    Hej!
    Jag är he,t borta när det gäller kaffe. Kör mitt vanliga i bryggaren och i den andra mackapären lägger jag i en kapsel av det som finns. I ga konstigheter. Te dricker jag överhuvudtaget inte!
    Nyss hemkommen efter lunch hos Ali. Blev en räkmacka och ett glas rött. Gottigottigotgott!
    Kram/A-K

    • Ami skriver:

      Hej A-K!
      Jag har heller ingen aning om vad det är för kaffe, bara jag får en kopp till frukosten så är jag nöjd 🙂
      Åh, vad jag längtar efter Alis räkmacka, den är ju så god. Och ett glas rött är ju inte heller fel.
      Hälsa honom så gott från oss.
      Kram!

  7. Annika skriver:

    Inte lätt detta att välja, men jag är en sån som dricker vilket kaffe som helst bara det inte är svagt.
    Ha nu en skön kväll.

Kommentera

