Husdjur och blommor!

Hej på er!

Ami är ju väldigt förtjust i orkidéer. Och när de blommar är de ju såklart allra vackrast. Annars är det ju bara pinnar och blad som sticker upp ur krukan.

DSC08795,2

Husdjur är hon också väldigt förtjust i. Och härom kvällen när vi tog en liten sen kvällsmacka fick vi se att någon har flyttat in hos oss. Eller rättare sagt i orkidén.

DSC08787,2

En nyckelpiga! Han får gärna bo kvar hos oss över vintern. Och orkidén sa också att det går jättebra.

Men Ami litar inte riktigt på orkidén……Hon tror nämligen att den talar med kluven tunga.

DSC08793,2

Men vi har fler orkidéer, så nyckelpigan ska nog ändå få det bra i vinter 🙂

Och idag är det fredag igen!

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik, det är ju Ami som bloggar, men kan hända att Patrik ibland gör ett inhopp :) Vi har en son, Max, som är sambo med sin Frida. Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss! https://rendahlispanien.wordpress.com/
Det här inlägget postades i Helsingborg. Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Husdjur och blommor!

  1. Ama de casa skriver:

    Men så trevligt med ett litet husdjur! Men jag vet mycket väl att det är som du säger. Orkidéer är INTE att lita på! Speciellt inte när dom har fått lite vin i sig… 🙂

    Gomorron!

    • Ami skriver:

      Ja, husdjuret är trevligt, men han har alldeles för lite päls!
      Jag har ju en vinbox som står ganska nära orkidén……Är det därför den är så opålitlig tror du? 😉
      God eftermiddag!

  2. Gunnel skriver:

    Du hittar så kul blder och kan konsten att få till en text som passar perfekt. Mina orkideér är alltid den sorten som består av pinnar och blad…och ibland bara pinnar. Kram

    • Ami skriver:

      Tack, vad roligt att du tycker det. Men ibland känns det som huvudet står helt still 🙂
      Orkidéer är nästan den enda blomman som jag klarar av…..Jag gör nästan ingenting med dem 🙂
      Kram

  3. Anonym skriver:

    Nyckelpigor är nog det enda småkryp jag kan säga att jag gillar!
    Så jag vill gärna ha en unge om det skulle bli tillökning under vintern 🙂
    Kram

    • Ami skriver:

      Ja, det ska jag ordna…..Men det gäller väl samma sak som med hundvalpar, att de måste vara åtta veckor innan de kan få ett nytt hem? 😉
      Men jag meddelar när det är dags, så får du komma och välja ut en av dem 😀
      Kram

  4. Geddfish skriver:

    Jag har många orkidéer i mitt ena vardagsrumsfönster och de är i blom nu. Någon har också en kluven tunga. Men inga husdjur. Än.
    Kramar!

    • Ami skriver:

      Men det kommer säkert ett husdjur till dina orkidéer också…..Och är det bara små söta nyckelpigor får de gärna komma och bo. Värre med spindlar och bladlöss, såna husdjur vill vi inte ha 😀
      Kram!

  5. Ditte skriver:

    Jag har inte ännu upptäckt något husdjur hos mina orkidéer. Skall titta noga. Dock ser de lite trötta ut. Kan bero på lite vätskebrist och att ingen talat vänligt med dem under lång tid. Ett par är på G med blomningen men de andra är då inte överförfriskade direkt. Får nog komplettera med någon idag.
    Hoppas pigan trivs hos er. Och kansk efinns det en annan än den med kluven tunga hen kan bo hos. För säkerhets skull.
    Kram!

    • Ami skriver:

      Ja, titta noga för de gömmer sig väl mellan blombladen 🙂
      Tror orkidéerna har saknat din omvårdnad och de kanske till och med har varit lite deprimerade. Men du ska se att de snart blommar och är fina igen 🙂

      kram

  6. Znogge skriver:

    Kluven tunga är aldrig bra med fredag är desto bättre så det får väl kompensera 😉

    Kram

  7. Mysigt med ett litet husdjur och orkidéer är så fina. Ska nog också skaffa mig en sådan till köket. 🙂
    Kram

  8. Decdia skriver:

    Visst är det en underbart vacker blomma! Och nyckelpigor är ju bara så söta de med.
    Men han/hon ska kanske få bo på ett lite säkrare ställe?

    Ps, ni kommer allt närmre en pudel nu va? 😉

    • Ami skriver:

      Jag älskar orkidéer och pudlar också…..Men nyckelpigan får vara surrogat så länge 😉 Nej, jag tycker nyckelpigor är jättefina, så den får gärna stanna hos oss över vintern. Men pudel blir det alldeles säkert senare – först måste vi bara se till att Spanien är ett bra land för just pudlar 😀

      • Decdia skriver:

        Eller så köper ni typ en golden och Batman och Decdia ställer upp som hundvakter! 😉

      • Ami skriver:

        Men en pudel fäller mindre och Batman är väl lite pälsallergiker? Så därför passar pudel allra bäst…..Jag klipper och badar den, så den biten slipper ni 😀

    • Decdia skriver:

      Alltså, jag älskar nästan allt som har plus (men vissa raser betydligt mer än andra). Men Batman verkar vara lite av en hundrasist och tycker att pudlar är ”tramsiga”.

  9. susan skriver:

    Orkideér en tumme upp, Nyckelpiga en tumme upp, Fredag två tummar upp….Eh men nu blev det problem. Jag har ju bara två;).
    Kram och ha en underbar helg!

  10. matslarsson2013 skriver:

    Hola Ami… Husdjur i form av nyckelpigor är nog inte vanliga! Eller så bor dom där utan att vi vet av dom? Men du vet ju! Ni går väl i shorts fortfarande där nere på den södra delen av Sverige….såg i alla fall någon på tv som hade shorts på sig där nere i dina krokar 🙂 snart så får vi åka ner igen, ska bli härligt! Ni planerar väl också på resa ner antar jag! Ha det så bra Ami // Mats o Nenna

    • Ami skriver:

      Hola Mats!
      Nej, vi har aldrig haft en nyckelpiga som husdjur innan……Vad vi vet i alla fall 🙂
      Haha! Ja, tänk om man kunde gå i shorts fortfarande, men vi har ganska milt väder, men grått. Så nu längtar vi också ner. Förstår att ni också gör det, men vi hinner nog tyvärr inte ner innan jul 😦 Men vi tar igen det sen!
      Ha det så bra ni också!

  11. Ping: Kommer ni ihåg? | Rendahl i Spanien

Kommentera

