Vilken storm!

Hej på er!

Som det har stormat här i Helsingborg. Och det håller fortfarande på. Ett tag trodde vi nästan både takplåtar och fönster skulle fara iväg. Och dessutom har regnet vräkt ner emellanåt.

Vissa tycker nog bara sånt här väder är mysigt, man kan sitta inne och tända ljus och ha det skönt. Jo, jag tycker också om att mysa och tända ljus….Men jag gillar ändå bäst när man kan hoppa i sina flipflop och ge sig ut på promenad.

Då är det nog Bahamas som gäller i alla fall va? Men jag hittar ju aldrig vilken buss som går dit.

Så därför passar Spanien oss mycket bättre…..Dit slipper vi flyga, eller Patrik slipper flyga. Och vi slipper skrapa rutan på bilen och vi får se lite mer sol och blå himmel än här hemma.

DSC_5648,1

Och så finns dessa små vansinnigt goda bakelser……

002,2

…..som jag inte vet vad det är för något. Och egentligen är det runda bollar som är favoriten, men de har jag bara hittat på kinarestaurangerna nere i Spanien. Men dessa lyckades Anki hitta på Mercadona och de är nästan identiska med de små bollarna.

Och när vi kom hem till Sverige igen, gick jag in i en kinabutik och frågade efter just de där bollarna. Men de stod som fågelholkar och begrep ingenting De hade aldrig hört talas om det. Så de är nog inte typiskt kinesiska.

Och Friterade bananer är nog inte heller något typiskt kinesiskt….För det frågade jag efter i Spanien på kinarestaurangen och de verkade lika förvånade över min fråga och bara skakade på huvudet.

Så var kommer dessa goda bollar och friterade bananer från? 🙂

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik. Det är jag som är skrivaren i familjen, medan Patrik är den duktiga fotografen! Vi har en son, Max som är sambo med sin Frida och i juli 2017 fick vi vårt första barnbarn, en underbar liten prinsessa! Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss! https://rendahlispanien.wordpress.com/
Det här inlägget postades i Helsingborg. Bokmärk permalänken.

38 kommentarer till Vilken storm!

  1. torrebloggen skriver:

    Hej Ami!
    Kan ha fel, men jag tycker att dom goda bollarna ser ut som franska petit-chouer.
    Här har det snöat, töat och regnat om vart annat under hela helgen.
    Kram
    //CostaBianca

    • Ami skriver:

      Hej!
      Nej, jag tror att du har helt rätt. Det är nog något ditåt och de är såå goda 🙂
      Usch, har ni haft ett sånt trist väder 😦 Nu längtar man efter lite sol och värme 🙂
      Kram

  2. Moi skriver:

    Jag bor nog ganska skyddat, jag har märkt att det blåst men inte stormat.
    Regnet däremot….. suck!
    Det fanns inte friterade bananer i Peking heller, fast jag frågade bara på två ställen.
    Kram

    • Ami skriver:

      Här trodde vi ett tag att hela taket skulle flyga av 😦
      Nej, antagligen är det där med friterade bananer mer ”svenskt” men vi förknippar det med Kina, eftersom det finns på kinarestauranger 🙂

      kram

  3. Ama de casa skriver:

    Ser ut som profiteroles. Älskar dom! Tror precis som CostaBianca att det är samma som petit-chouer.

    PS: Här skiner solen och enligt vissa sajter ska det bli 20 grader idag. Ifall du undrade…
    🙂

    • Ami skriver:

      Ja, det är nog som ni säger! Så du gillar också dem? Visst är de goda 🙂

      Nu försvann de där sista raderna igen…..Förstår inte varför det blir så ibland 😉

  4. Gunnel skriver:

    Blåser fortfarande rejält här med. Vi var utan ström ett tag igår. Jag får nästan fästa tyngder på Santos så han inte blåser bort. Kram

    • Ami skriver:

      Oj, blev ni utan ström? Det är inget vidare 😦 Vi klarade oss här i alla fall! Men som det har blåst!
      Och stackars Santos, det förstår jag att du nästan får fästa tyngder på honom!
      Kram

  5. Ruth i Virginia skriver:

    Fritterade bananer var vanlig efterrätt i Indonesien.
    Tror inte de är kinesiska (växer det bananer i Kina?)

    Förresten, Ami, det är väl lite svårt att fråga om restaurangen
    har en sak, som du inte vet namnet på. Nästa gång, ta med dej
    ovanstående foto, kanske du lyckas. 🙂

    Ingen storm här, men 13 minusgrader är inte skönt precis,
    så det blir tillbaka i sängen.

    • Ami skriver:

      Aha! Så i Indonesien hade de friterade bananer….Det kanske kommer där ifrån då?
      Vet inte om det växer bananer i Kina 🙂
      Ska följa ditt råd och ta med mig fotot nästa gång jag frågar….Det underlättar nog 🙂

      Nej 13 minus är verkligen inte trevligt…..

  6. Geddfish skriver:

    Oj,, vad bloggar är lärorika ) och det man inte vet, det slår man upp i lexikonet (f’låt, googlar man på) 😉 friterade bananer? Kan det vara från Japan? Jag bara gissar, för det stod inget på nätet.
    Jag toge gärna bussen till värmen!
    Kram och ha det bäst ❤

    • Ami skriver:

      Ja, på bloggarna får man reda på mycket 🙂
      Ruth hade ätit det i Indonesien, så det kommer kanske därifrån 🙂 Men gott är det i alla fall!
      Ja, värmen längtar jag också till nu!
      Kram och tack detsamma!

  7. Decdia skriver:

    Bollarna har jag ingen koll på (men måste hitta ett recept att testa någon dag), men jag vet att friterade bananer och lyckokakor inte är ett dugg kinesiska. Lustigt hur det kan bli så egentligen. 🙂

    • Ami skriver:

      Ja, visst är det lustigt att man förknippar det med Kina 🙂
      Men de där bollarna och bakelserna ska du prova när ni kommer ner till Torre…..De är sååå goda!

  8. Comsi comsa skriver:

    Oj, var det så illa hos dig? Här var det lugnt men jag bor i stan så vi är kanske lite förskonade…
    Kanske är det bäst att inte veta var bananbullen kommer ifrån, hi hi hi….. 😀

    Kram

    • Ami skriver:

      Ja, här har det blåst rejält! Och havet ligger uppe på land, så det verkar vara helt upp och ner!
      Nej, ibland är det bättre att inte veta 🙂
      Kram

  9. Marie skriver:

    Dom där runda bollarna är goda, smakar typ glass.
    Friterade bananer brukar bli efterrätt på kinesen vid Mercadona där vi bor.

    Fy för storm och oväder. Här vräkte snön ner igår. Tur man snart får rymma om än bara för en vecka….

    Ha en bra söndag.

    • Ami skriver:

      Ja, precis! De smakar som glass 🙂
      Va, så det finns friterade bananer hos en kines i Torre? Då måste jag ta mig dit när vi kommer ner 🙂
      Ja, härligt för er att komma ner till värmen snart! Det här vädret är inget man blir glad över 😦
      Kram och tack detsamma!

  10. Znogge skriver:

    Tänker också Frankrike när jag ser bollarna. Friterade bananer var det en evighet sedan jag åt. Dags för kinesiskt snart här…

    Här har stormen lugnat sig nu tack och lov. Jag pratade med yngsta fröken i går och hon kunde inte hålla sig kvar på cykeln utan fick gå hem till studentboendet.

    Kram

    • Ami skriver:

      Ja, de är nog franskinspirerade och väldigt goda 🙂
      Och friterade bananer var också längesen jag åt…..Blev sugen på det nu också 🙂

      Här har stormen också lugnat sig lite. Men det förstår jag att inte yngsta fröken kunde cykla igår, det gick knappt att gå upprätt 😦
      Vi hoppas att den är över nu för den här gången!
      Kram

  11. åsa i åsele skriver:

    Friterade bananer MUMMS 😀

  12. Ditte skriver:

    Vad gäller friterade bananer så har jag under mina år i Kina ätit det några gånger. Men så vanligt är det inte. Visserligen friteras mycket som pumpa, olika grönsaker och kött/skaldjursrätter.Tror det här med friterade bananer med glass är en svensk Hong Kongvariant anpassade till Sverige. DEt kinesiska köket är förvisso inte ett utan många….Kineserna själva är mycket förtjusta i översöta små efterrätter och bakverk. Men i en kinabutik i Torre nära busstationen säljs en del mat och där finns också en del bakverk. Om det är de du ätit vet jag ju inte.
    Här har nu stormen flyttat och snöovädret är borta. Lite lätt snö faller och visst längtar man söderut.
    Kram!

    • Ami skriver:

      Det verkar som om det är lite mer svenskt det där med bananerna!
      Ja, just det! Den butiken vid busstationen har säkert såna där goda bollar. Dit ska jag gå nu när vi kommer ner…Fast bäst är ju om de inte har det, de är inte så värst nyttiga 😀
      Skönt att stormen har flyttat från Stockholm – här börjar den också avta!
      Kram

  13. susan skriver:

    Sådana goda ”bollar” (Petit-chouer) brukar alltid finnas med på efterrätts bufféer på Canarieöarna..Nu senast på Lanzarote lyxade de till det ibland och Chokladdoppade dem….SUCK jag tror att det var då mitt lilla cykeldäck runt midjan förvandlades till ett bildäck modell större;).
    kram

    • Ami skriver:

      Åh, chokladdoppade! Sååå gott 🙂
      Haha! Ja, det där lilla cykeldäcket man har blir fort ett lastbilsdäck 😉
      Men man måste leva lite!
      Ha en bra kväll
      Kram

  14. Hej! Verkar som om det stormat värre vid sunden än här i Hjo. Fast nog har det blåst alltid. Men bra för Östersjön med mycket vind, fylls på med vatten från väst.
    Trevlig söndag!

    • Ami skriver:

      Hej!
      Ja, här har det varit ett väldigt oväder…Men nu verkar det som det håller på att avta i alla fall 🙂
      Ha en trevlig kväll!

  15. TantGlad skriver:

    Jag förstår det här stormat rätt häftigt nere hos dig. Mysigt inne men ute Äre inte så trevligt . Sen så mycket skador en storm lämnar efter sig.
    Nä då är värmen bättre. Spanien är väl inte dumt.

    Kramkram.

    • Ami skriver:

      Ja, här har det blåst rejält, men nu verkar det som den har dragit sig tillbaks lite i alla fall 🙂
      Så jag håller med, att Spanien är inte så dumt 🙂
      Kram

  16. åsa i åsele skriver:

    Usch för storm å oväder, här har vi nu minus 18 å det pratas om kyligare väder.

    • Ami skriver:

      Oh, 18 minus!! Det är riktigt kallt! Och ännu kallare ska det bli? Stanna hemma och sätt dig till rätta framför brasan och mys 🙂
      Kram

  17. De mesta som finns på kinesrestauranger i Sverige finns inte att hitta i Kina. Tror att de är någon europeriserad variant.
    Trevlig kväll !
    Kram

  18. Annika skriver:

    På början av 60 talet började det Kinesiska köket introduceras i Sverige. Kunskapen fanns men inte de rätta råvarorna. Jag läste att friterade bananer är det som hänger kvar från den tiden. Men det stod inget om vad original receptet var. Idag har vi -18 så det vore ju skönt med nåt varmt att äta även om friterade bananer inte är min favovrit.
    Ha en fin Måndag. Kramen

    • Ami skriver:

      Aha! Ja, så kan det nog vara!
      Men, hu så kallt ni har 😦 Du får hitta på något annat gott att värma dig med!
      Kram och tack detsamma!

Kommentera

