Några droppar regn!

Vi är ju som ni vet glada för att promenera. Och det kan vi gärna göra i timmar, både här i Spanien och i Sverige. Och jag tycker det är roligt att gå och titta på fina hus och se hur folk har det i sina fönster…..Inte så att jag är någon fönstertittare 🙂 men lite sneglar jag allt för att se vad de har för fina gardiner. Men oftast ser man inte något här eftersom nästan alla har galler eller sina jalusier neddragna.

Men igår fick vi se en massa grindar och murar i olika färger och former. Alla vill sätta sin egen prägel på sin boende.

Och himlen var inte helt blå, utan det såg nästan ut som om det skulle bli regn…..

DSC09457,2

Och regn blev det. I alla fall några droppar. Men när vi sprang ut för att ta in dynorna upphörde det lika snabbt och snart var terrassgolvet torrt igen. Men himlen fortsatte att vara lite oroväckande mörk.

Och tycker ni inte att jag har en fin kruka? Jag har faktiskt en likadan till och de har jag ”ärvt” av Ama. Ja penningträdet som är placerad i den har jag också ärvt av henne….Men pengarna ser hon till att ta hand om själv 😉

DSC09458 (Custom)

Och idag får vi se om det blir promenadväder igen!

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik. Det är jag som är skrivaren i familjen, medan Patrik är den duktiga fotografen! Vi har en son, Max som är sambo med sin Frida och i juli 2017 fick vi vårt första barnbarn, en underbar liten prinsessa! Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss! https://rendahlispanien.wordpress.com/
Det här inlägget postades i Vardagen i Torrevieja och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till Några droppar regn!

  1. Ama de casa skriver:

    Ja vi fick ju både snö och regn igår… Och idag ser det inte heller så lovande ut – nu får faktiskt vädret skärpa till sig! 🙂

    Det är bara roligt att grejerna kommer till användning. Nu har vi lite bättre koll på vad vi faktiskt har i garaget 🙂

    Gomorron!

    • Ami skriver:

      Nej, snön är jag inte avundsjuk på…..Inte regnet heller faktiskt. Så jag håller med dig att vädret gärna får skärpa till sig. Fast solen tittar fram lite då och då 🙂

      Ja, vi är så glada för grejerna – och väggarna har blivit bra mycket finare nu! Ni får inspektera i morgon 🙂
      God förmiddag!

  2. Jag tycker också om att promenera, särskilt när det finns något intressant att titta på, som hus och trädgårdar. Alltid roligt att se vad folk har gjort och tänkt kring sitt hem. 🙂
    Men !!! Gillar du inte blommor? Ser nästan inga på er terass. Fast det verkar finnas plats. 😉
    Hoppas vädret tillåter er att promenera mera idag.
    Kram

    • Ami skriver:

      Ja, visst är det kul att kika lite hur andra har det 🙂
      Jo visst älskar jag blommor! Men eftersom vi tidigare inte har haft tid att vara här nere så mycket, så tyckte vi inte det var lönt att skaffa några. Men det kommer nu lite efter hand 🙂
      Skulle ju vilja ha den där bougainvillean, men jag tror den skräpar ner för mycket…
      Ja, nu blir det snart en liten promenad!
      Kram

  3. Ann-Kristin skriver:

    Hej! Ser att ni promenerade i Los Angelesområdet. Det ser man på de gröna trottoarerna. Detta område var ett av de första och det var många Belgiare som köpte där.
    Så fin din Penningblomma har blivit. Undrar så hur mitt lilla skott fr Ama o Anders tar sig.
    Hoppas ni får bättre väder idag.
    Kram/A-K

    • Ami skriver:

      Hej Ann-Kristin!
      Aha, det visste jag inte! Det var mysigt där, men vi hamnade på en låååång gata som inte hade några ”avstickare”, så vi fick gå ända ner till Parisgatan 🙂 Men vädret var fint, så det gjorde inte så mycket!
      Ja, penningblomman har verkligen tagit sig fint, så jag tror att ditt också har klarat sig bra 🙂
      Just nu skiner solen och jag tvättar, så något regn vill jag inte ha!!
      Kram

      • Ann-Kristin skriver:

        Ja, så är det i detta område, avstickare finns men i stort sett inom området och gatorna är långa. Korsa Parisgatan och Du är på Rosaledaområdet.

  4. Znogge skriver:

    Jag är inte heller någon fönstertittare men kastar gärna en och annan blick när jag är ute med hundarna. Fyrbenta har alltid en förmåga att stanna till lämpligt och bra 😉

    Kram

  5. Ditte skriver:

    Nästan i våra trakter…
    Vi gillar också att gå och ofta gör vi det utan exakta mål. Får se var vi hamnar. Visst är det kul att se hur andra fått till det på terrasser med blommor och annat.
    KUl med penningträdet, men ännu roligare om det gav utdelning. Men jag tror att det finns någon som börjar på ”A” som går och spanar. Mitt penningträd har jättemånga blommor så sedlarna eller ev mynt borde ha kommit.
    Idag kanske man får blåsa fram genom stan….
    Kram!

    • Ami skriver:

      Ja, vi var nog bortåt ert håll. Det är mysigt där borta, lite lägre bebyggelse!
      Och blicken dras ju automatiskt till folks trädgårdar, men många har ju höga murar. Och det förstår jag med tanke på alla inbrott.
      Jag tror också att det är någon som börjar på A som spanar efter våra eurosar 😉
      Kram

  6. Decdia skriver:

    Hrm, Ama är på skidsemester nu… sponsrad av ert penningträd? Men ni fick ju några finfina krukor i utbyte! 🙂

    • Ami skriver:

      Ja, är det inte lite fräckt att åka på skidsemester för våra eurosar – Ska nog ta med mig det där trädet till Sverige, så jag har lite mer koll på det 😀
      Men håller med om att krukorna var jättefina. Vi är så glada för dem…..Men ändå, skidsemester för våra eurosar…..

  7. åsa i åsele skriver:

    Att promenera kan vara att förena nytta med nöje 🙂 jag är oxå en sån där ”fönstertittare” 😀
    Fint väder är ju verkligen nödvändigt, regn å snö ska Ni väl helst slippa under Er tid i Spanien.
    kram

    • Ami skriver:

      Ja, men visst är det kul att se hur fint folk har det 🙂 Och nej, någon snö ska vi väl inte behöva ha här. Den hoppas jag vi ska slippa 🙂
      Kram

  8. Lena i Wales skriver:

    Det är alltid roligt att gå bland husen och kika in i trädgårdarna och tänka sej hur det kanske ser ut inuti också. Inte mycket till regn, säjer jag som bor i Wales, ha,ha!

  9. torrebloggen skriver:

    Vi gillar också att titta oss omkring, när man är ute och går, för alltid ser man ngt spännande.
    Kram

    • Ami skriver:

      Haha! Ja, vi är likadana, men här är det extra jobbigt eftersom man måste ha ett öga på trottoaren också , så man inte trampar i hundbajs!
      Kram

  10. Ama de casa skriver:

    sv: Ni måste följa med till Sierra Nevada nästa gång. Kanske inte hjälm räcker? Men en typ hockeymålvaktstutrustning (vilket LÅÅÅNGT ord!) skulle funka 🙂

  11. Comsi Comsa skriver:

    Snålt att inte pengarna fick följa med trädet, hi hi hi….

    Kramen ♥

  12. Moi skriver:

    Jag gillar både att promenera och kika på husstilar och trädgårdar. Gardiner däremot bryr jag mig inte så mycket om, inte ens mina egna……
    Hoppas vädret skärper till sig!
    Kram

    • Ami skriver:

      Tyvärr ser man nästan inget av det här eftersom alla har höga murar, galler eller jalusier….Men när man väl får en skymt tittar jag gärna en gång extra 🙂
      Ja, blåsten kunde åtminstone lugna sig!
      Kram

  13. MariAma deCasa skriver:

    Hejsan
    Just ramlat in på din blogg då du är i Torre. Följt P och Ama en tid och även Ditte. Var nere i början på jan på househunting. Vi trodde vi skulle bo runt saltsjöarna men köpt hus i La Marina. Tillträde nu men kommer inte förrän 26 mars. Ser att ni bilar och det ska vi oxså göra i okt för att ta med 2 hundar och en katt. Kommer bo halvårsvis i Es och Sverige. Funkar det bra att körs på 3 dagar?
    Kul att följa er vistelse
    MariAma

    • Ami skriver:

      Hej!
      Vad kul att du har hittat min blogg 🙂
      Och grattis till ert husköp!
      Var i Sverige bor ni? Vi bor ju i Helsingborg och då funkar det bra att köra ner på tre dagar. Men bor ni längre upp får ni nog räkna med en dag extra. Men vi brukar köra ungefär 90 mil per dag och den första övernattningen blir vid Darmstadt, Tyskland. Och det andra vid Narbonne, Frankrike.

      • MariAma deCasa skriver:

        Vi har 4 -5 tim att köra till H -borg ca så det ska nog gå. Bor i södra östergötland. Kört till Wien österike många gånger på 1 1/2 dag och Zurich på 1 dygn .
        Kör ni Rödby -Puttgarten ?
        Ha det gott

    • Ami skriver:

      Ja, men då är ni ju vana bilresenärer, så det ska nog inte vara några problem. Och de flesta gångerna vi har kört ner har vi haft tur att slippa stå i långa köer, annars kan ju det dra ut på tiden också. Vi kör alltid Rödby-Puttgarden!
      Är det något mer ni undrar över som vi kan vara till hjälp med, så bara hör av dig 🙂
      Ha det så bra!

  14. Ruth i Virginia skriver:

    Måste vara ganska krångligt att kolla gardiner. Järngrindarna framför alla
    hus är ju lite förbjudande för ”inseende”. Inte lätt att komma upp till ett
    fönster, skulle jag tro. Och ingen är ute och går. Siesta time kanske?
    Inga träd längs gatan?
    Men vita hus med blåa dekorationer är snyggt.

    • Ami skriver:

      Ja, det är svårt att få till något ”fönstertittande” här 😉
      Och jag tror också att det var siesta time precis när vi kom gående där 🙂

Kommentera

