En blandad dag!

Hej på er!

Ja, igår var det en blandad dag här i Torrevieja. För det första kom vi ur sängen ganska sent, men det gjorde ju inte så mycket eftersom det var söndag.

Men efter en dusch och lite frukost hade det redan hunnit bli förmiddag när jag öppnade ytterdörren för att ringa på hos min spanska granne som inte var hemma. Men istället fick jag en ”pratstund” med vår andra granne som är ryska och som inte kan varken spanska eller engelska….. Och jag kan inte ett ord ryska. Men hon lyckades ändå visa mig deras nykaklade badrum och nybyggda utegrill på terrassen. Haha! Nej, språk är minsann inte lätt!

Och under tiden som jag pratade med vår granne, pratade Patrik med Max, som var tvungen att fixa några nödvändiga saker hemma i vårt hus i Sverige. Men Max är händig, så det fixade han hur enkelt som helst. Och samtidigt passade Frida på att vattna mina blommor…..

Och när jag kom ut från ryskans lägenhet träffade jag min spanska grannes systerdotter och kunde då meddela henne mitt ärende, så det löste sig till slut ändå. Så, här i Spanien behöver man inte känna sig ensam – är det inte någon av grannarna som har sina ytterdörrar öppna, så är det alltid någon som ringer på för att fråga om något.

Och när vi äntligen kom ut gick vi ner på stan för att möta Mats och Gunilla vid Keeper bar. Och efter det följde de med hem till oss, där vi fick en trevlig eftermiddag tillsamman….

Men jag har ju lovat visa djurbilderna från parken!

Och när vi kom dit var det ett fasligt kackel i ett träd från ett par hönor.

DSC_4001,1

Och när vi tittade under kunde vi förstå varför….Det var tuppfight!

DSC_4050,1

De två tupparna synade varandra och kom närmare och närmare….

DSC_4048,1

…tills de plötsligt for ihop och stångade varandras bröst.

DSC_4036,1

Det såg riktigt otäckt ut, så vi gick därifrån för att i stället hitta den här fredliga påfågeln som hoppade upp på bänken för att speja efter sin ”flickvän” som låg under en buske.

DSC_4075,1

Så visst händer det lite här i Torrevieja. Och vi har fortfarande ingen hemlängtan 🙂

Ha en bra dag!

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik. Det är jag som är skrivaren i familjen, medan Patrik är den duktiga fotografen! Vi har en son, Max som är sambo med sin Frida och i juli 2017 fick vi vårt första barnbarn, en underbar liten prinsessa! Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss! https://rendahlispanien.wordpress.com/
Det här inlägget postades i Vad händer i Torrevieja, Vardagen i Torrevieja och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till En blandad dag!

  1. Go´morron… 🙂

    Vilka häftiga och dramatiska bilder! Du är en väldigt duktig fotograf, för inte är det väl Patrik som tagit bilderna? 😉
    Kram

  2. Gunnel skriver:

    De där hönorna hade fått tag på bra sittplatsbiljetter. Det verkar att vara bra grannsämja i ert hus. Förstår att ni inte längtar hem. Kram

    • Ami skriver:

      Ja, de satt verkligen på förta parkett!
      Det är trevligt att veta vem sina närmaste grannar är. Och det är bra att man har lite koll på varandra om det händer något!
      Kram

  3. moi skriver:

    Jag har en konstig skräck för påfåglar… Kanske för att Sigge och jag en gång blev jagade
    sådan genom halva Jordbodalen en gång. De är inte att leka med.
    Vilken tur att hemlängtan håller sig borta, försök att fortsätta kämpa emot den 🙂
    Kram

    • Ami skriver:

      Oj, jag trodde påfåglar var fredliga. Däremot har jag blivit jagad av gäss……Men då förstår jag att du inte är så förtjust i dem.
      Nej, vi trivs så bra här nere 🙂
      Kram

  4. Comsi Comsa skriver:

    Fina tuppar, men jag ogillar tupp-fight. Den fina påfågeln är en HANE för honorna är gråa….

    Kramis ♥

    • Ami skriver:

      Jag gillar inte heller tuppfight, men annars är de trevliga att se på!
      Ja, visst är det en hane, han spejade efter sin ”flickvän” där under en buske 🙂
      Kram

  5. åsa i åsele skriver:

    Väldans fina bilder å så tur Ni kom just då det var fight 😉 Allt för bloggen 😀 kram

  6. Znogge skriver:

    Wow, vilka häftiga bilder och så en vacker påfågel som bonus! Förstår mer än väl att ni njuter att tillvaron och inte längtar hem det minsta lilla.

    När jag var i Brasilien träffade jag sonens sambos mormor och vi kunde inget gemensamt språk. Men på något märkligt vis så pratade vi ändå med varandra 🙂

    Kram

    • Ami skriver:

      Ja, påfåglar är så vackra. Synd bara att han inte fällde ut sina fina fjädrar!
      Visst är det märkligt, men det går att ”samtala” ändå på något vis 🙂
      Kram

  7. Ditte skriver:

    Jag förstår att längtan hem är liten….Härliga foton från parken och påfågeln är väldigt ståtlig. Men jag håller mig gärna på avstånd för de kan bli lite irriterade…
    Tror det är samma påfågel vi såg som då sprätteut fjädrarna för att imponera på en hona. Vet inte hur det gick.
    Tupparna kanske också stöter på samma hona och måste mäta krafterna.
    Önskar er en trevlig måndag.
    Kram från ett soligt Stockholm.

    • Ami skriver:

      Nej, här nere har vi det jätteskönt!
      Vi stod länge och väntade på att han skulle fälla ut sina fjädrar, men den här gången fick vi inte se det!
      Önskar er en trevlig kväll
      Kram

  8. Ama de casa skriver:

    Vilka häftiga bilder på tuppfajten! 🙂

    Jag har lite respekt för påfåglar sen jag blev sparkad i huvudet av en en gång, såpass mycket så att blodsvite uppstod… Nåja, det blev en liten rispa som det gick att klämma fram lite blod ur ifall man ansträngde sig.

    Gomorron!

    • Ami skriver:

      Ja, men lite otäckt såg det allt ut…..
      Va, blev du sparkad i huvudet av en påfågel? Men fy vad otäckt!
      Och lite måste man ju få överdriva när det gäller hur mycket blod man förlorade 😀

      God kväll!

  9. Decdia skriver:

    Men wow, vilka bilder! De var riktigt supersnygga!
    Men du… var är mina sköldpaddor? 😉

  10. torrebloggen skriver:

    Vilka vackra bilder!
    Kram!

Kommentera

