Efter regn kommer….sand!

Så är det här när det regnar…..då blir det mesta täckt av rödaktig sand från Sahara. Och det är inte trevligt, dels är det ett elände att städa bort den från terrassen och sen blir husfasader fula och missfärgade. Och är man ute och kör och sätter på vindrutetorkarna blir det alldeles halkigt och äckligt på rutan.

Och fast Patrik talade om för mig när vi köpte möblemanget att vitt inte är praktiskt, just för sandregnets skull, så var jag envis och skulle ha vita stolar…nu är de snart svagt rosafärgade.

DSC09668 (Custom)

Bordet går lättare att torka av och få rent igen.

DSC09669 (Custom)

Och även blommorna går att spola av. Värre är det med väggar och grindar. Men Patrik brukar fixa det och det regnar ju inte så ofta här, som tur är.

DSC09670 (Custom)

Men när regnet slutade kom stormen istället. Och just när Patrik stod ute på terrassen för att sopa bort sanden fick han se grannens gardin komma flygandes förbi och landa nere på gatan. – Skynda dig att säga till Tanja, ropade han.

Och snabbt sprang jag ut i trappan och haffade henne. Inte min spanska granne, utan min ryska som jag inte kan prata med…..Skräckslagen tittade hon på mig och följde motvilligt med när jag drog henne i armen fram till det öppna trappfönstret här på femte våningen. Men sen sken hon upp när hon begrep att jag inte hade tänkt putta ut henne, utan bara ville visa gardinen som låg nere på gatan.

Efter det tog vi faktiskt en snabb promenad i stormen. Men havet var ilsket och himlen ganska grå. Så det var skönt att komma hem igen och mysa i soffan med lite tända ljus på bordet.

PicMonkey Collage,2 (Custom)

Och idag är det fredag och stormen tycks bara bli värre och värre.

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik, det är ju Ami som bloggar, men kan hända att Patrik ibland gör ett inhopp :) Vi har en son, Max, som är sambo med sin Frida. Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss! https://rendahlispanien.wordpress.com/
Det här inlägget postades i Vardagen i Torrevieja och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

38 kommentarer till Efter regn kommer….sand!

  1. Gunnel skriver:

    Inte lätt när man inte kan alla språk. Stormen blir väl inte allt för långvarig, hoppas jag. Ha en fin helg

    • Ami skriver:

      Nej, språk är alltid svårt. Men det brukar gå ganska bra om man gestikulerar och pekar 🙂
      Kram och tack detsamma!

  2. Comsi Comsa skriver:

    Skrattar men inte åt sanden utan för att du ens kunde TÄNKA TANKEN putta ut, ha ha ha….

    Kramis ♥

  3. Preciosa skriver:

    Hej Ami!
    Kan inte låta bli att tycka det ser härligt ut med ostyrigt hav 😀 Ja OK inte för länge 🙂
    Här hemma är mulet i dag…Nån sol som förmörkas ser man inte…lika bra det 🙂
    Ses snart 😀 Kram P ♥

    • Ami skriver:

      Hej P!
      Ja, ibland kan det vara mysigt att se havet så där, bara man slipper vara ute 🙂
      Här var det sol en stund på förmiddagen, men nu är det helt mulet igen 😦

      Kul att vi snart ses igen 🙂
      Välkommen hem!
      Kram

  4. Znogge skriver:

    Sand mellan tårna är det bästa jag vet 🙂

    Hoppas vinden bedarrar och att ni får en härlig fredag!
    Kram

    • Ami skriver:

      Ja, mellan tårna är det mysigt, men inte på hela terrassen….
      Lite mindre vind har det varit idag, men havet är fortfarande ilsket!
      Kram och tack detsamma 🙂

  5. åsa i åsele skriver:

    Lite oväder städar undan dammråttorna 😉
    Bilderna är ju fina, dramatiska och inomhus har Ni det mysigt 🙂
    kram

    • Ami skriver:

      Haha! Ja, jag skulle nog öppnat så det blev tvärdrag nu i stormen, så dammråttorna försvann 🙂
      Ja, det är mysigast att sitta innan när det är sånt väder!
      Kram

  6. Ann-Kristin skriver:

    Fy så tråkigt med sandregn! Så klagar säkert min syster nu. Verkar ha varit en riktig storm natten till idag. Hoppas att vädret blir bättre. Skrev i går, men gjorde väl ngt fel, då det inte kom fram.
    Trevlig helg och kram/A-K

    • Ami skriver:

      Ja, det är lite jobbigt när det regnar sand. Usch, ja det blåste rejält här i natt. Men idag är det lite bättre 🙂
      Ibland lever datorn sitt eget liv. Jag har också varit med om att kommentarer försvunnit!
      Kram och tack detsamma!

  7. Ditte skriver:

    Trist med sanden för den tränger sig ju in överallt. Men kanske blåser den snart vidare. Hoppas!
    Havet är ju spännande även i upprivet tillstånd men trist om stränderna regnar och blåser bort.
    Vad gäller dina stolar så har jag hört att rosa är extra inne som färg nui vår. Men kanske skall den vaar mer djuprosa…
    Skönt att du och din ryska grannfru förstod varandra, men språkförbistringar kan också pigga upp.
    Kramar!

    • Ami skriver:

      Haha! Ja, det kändes bättre nu när du säger att rosa är inne i år 🙂 Det ska jag tala om för Patrik nästa gång han påpekar att de har ändrat färg 🙂
      Inte lätt med språk, men ibland kan man skratta åt det 🙂
      Kram

  8. åsa i åsele skriver:

    Har varit å handlat, passade på innan jag hämtade Elin så jag fick lalla omkring inne på ICA utan henne 😉 tyvärr fanns ju inte alla de ingredienserna jag skulle ha… gjorde dock en kompromiss å tror det ska fungera 🙂 lär ju uppdatera bloggen hur vida maten blev godkänd eller inte 🙂

    • Ami skriver:

      Så typiskt att det alltid ska fattas några ingredienser som man behöver! Men hoppas det löser sig ändå. Ska kolla sen och se hur det blev på din blogg 🙂
      Kram

  9. Det behövs väl en eller annan storm i paradiset också så ni vet hur bra ni har det när solen tittar fram igen. 🙂

    Fast jag vet att sand inte är så mysigt att ha där man bor. Jag tänker på ryskan…ska du inte berätta för henne att kyparen häromdagen trodde att du också var ryska? Skulle vara roligt om du försökte förklara… 😉

    Trevlig kväll!
    Kram

  10. Moi skriver:

    Oj, då har vi ganska fint väder här hemma. Om man jämför med ert alltså!
    Solen lyser visserligen med sin frånvaro och det kom lite, lite regn men ingen
    storm och absolut ingen sand. 🙂
    Alltid nåt 🙂
    Kram

  11. Decdia skriver:

    Rosa är ju fint det med! 🙂
    Tråkigt att vädret inte är det bästa, men en hemmamysdag är kanske inte helt fel det heller?

    • Ami skriver:

      Ja visst är rosa fint….Men vi skulle ju ha vita stolar 😀
      Nja, jag gillar inte storm, men vi har det ganska mysigt här inne ändå. Så det går bra 🙂

  12. MariAma deCasa skriver:

    Fy så jobbigt med sanden , hade det då vi bodde i Umhlanga Rocks Sydafrika.( Röd sand )
    Når den upp till Urb La Marina tror du ? Då är det nog att göra då jag kommer på torsdag.Ingen har ju bott där sedan mitten på feb.
    Trevlig Helg

    • Ami skriver:

      Aha! Har ni bott i Sydafrika? Det lät spännande 🙂
      Tyvärr tror jag nog att sanden når upp till er också – vi hyrde ett hus i Quesada ca 1 mil utanför Torrevieja innan vi köpte vår lägenhet. Och dit nådde sanden. Men det är inte varje gång det kommer sand när det regnar, som tur är 🙂
      Önskar er också en trevlig helg!

  13. Christel skriver:

    Hej på er 🙂 Låter ju inte så kul med sanden. Fast den där stormen är man ju van vid här. Hoppas vår fågelskrämma (ugglan Helge) som vi satt på balkongen inte har flugit iväg. Ser du nån med en uggla på huvudet så är den vår. Ha en go helg :)) Grått, kallt och regnigt här

    • Ami skriver:

      Hej!
      Nej sanden kan vi vara utan….Ja, även stormen faktiskt. Eftersom vi ju har det nästan året om hemma i Skåne 🙂
      Då ska jag hålla utkik efter Helge i fortsättningen. Och ser jag honom på någons huvud får han bo här hos oss tills ni kommer ner 😀
      Ha en go helg ni också!

      • Christel skriver:

        Haha …ja ta väl hand om honom. Han har ett viktigt jobb att sköta. Han ska nämligen hålla duvorna borta är det tänkt…vet inte om han vet det än. Måste träna honom när vi kommer ner. :))

      • Ami skriver:

        Vi lovar att ta väl hand om honom 😀

  14. Ama de casa skriver:

    Men fy vilket väder det är där hemma nu då! Har en liten aning om hur vår terrass ser ut nu, men ska försöka förtränga det på en gång. Hoppas att det kommer ett kraftigt ”städregn” innan vi kommer hem…
    🙂

    Dom kan inte ha det så kul på marknaden om det stormar idag…

    Gomorron!

    • Ami skriver:

      Ja, det var en aning blåsigt och sandigt här…..Och marknaden var ännu mindre än innan – trodde inte det skulle bli någon alls, men några stånd vågade sig hit i alla fall 🙂
      God natt!

      • Ama de casa skriver:

        Jag fick en kommentar av dig klockan 01:49 – vad tusan gjorde du uppe då? Gå och lägg dig! 😉

      • Ami skriver:

        Jag trodde alla var uppe vid den tiden på natten 😀
        Vi var hos Dan och Carita och blev sittandes vi datorerna när vi kom hem!

  15. matslarsson2013 skriver:

    Hola Ami! Va sjutton! Va är det för väder? Nu får det ta och lugna ner sig för vi ska ner och cykla och storm är inte roligt att cykla i…hellre då lite regn! Ha det så gott! // M&M

    • Ami skriver:

      ¡Hola!
      Nej, det är verkligen inget ”sommarväder” här för tillfället. Men det är ganska varmt ändå. Och jag tror det blir fint tills ni kommer ner för att ta er cykeltur 🙂
      Ha det bra!
      Hälsningar Ami och Patrik!

  16. torrebloggen skriver:

    Usch den där Saharasanden är hemsk, kryper in överallt. Har man tvättat och hängt upp tvätten på tork och det börjar regna sand, då är det bara att ta ner allt och slänga in det i tvättmaskin igen.
    Hoppas ni får en trevlig helg!
    Kram

    • Ami skriver:

      Nej, det där sandregnet är inget vidare. Som tur är regnar det ju inte så ofta här, men visst är det typiskt att man just hängt ut tvätten då 🙂
      Kram och tack detsamma!

Kommentera

