Jo….

….det blev lite mer Spanienshopping igår! Fast bara lite.

Jag lovade Patrik när vi gick in på IKEA att jag bara skulle handla två ”dra på lakan” till sängarna, men ändå blev det en full gul kasse. Ni vet en sån där som alla går runt med inne på varuhuset.

Och inte en enda gång hörde jag något knorrade från honom över allt ”onödigt” som jag stoppade i den där gula kassen.

Men jag vet varför…..Han och Ama har nämligen sen länge slagit vad om att ifall hon slutar röka, så ska han börja flyga. Och ju mer jag handlar, desto mindre chans är det att vi får plats med det på flyget. Så han tror han ska slippa ifrån det. Men ett vad är ett vad!

Men hur det än blir med den saken, så är det jätteduktigt av dig Ama att du har slutat!

Och när man shoppar blir man hungrig. Och IKEA har jättegoda korvar….Ja och även goda glassar. Ni ser glasspengen och struten där va? Men det var Patrik som tog de där onyttigheterna som efterrätt.

DSC00025,2

Okej då, Ami syndade också. Fast på en kanelbulle 🙂

DSC00026 (Custom)

Och idag önskar jag er en trevlig fredag!

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik, det är ju Ami som bloggar, men kan hända att Patrik ibland gör ett inhopp :) Vi har en son, Max, som är sambo med sin Frida. Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss! https://rendahlispanien.wordpress.com/
Det här inlägget postades i Helsingborg. Bokmärk permalänken.

36 kommentarer till Jo….

  1. åsa i åsele skriver:

    Å så länge sedan jag var på IKEA Ni ser ut att haft en bra shopping dag Din kanelbulle ser god ut 🙂
    Så det är typ nästan synd om Patrik nu när Ama slutat röka oj så det kan gå farligt att slå vad 🙂
    kram

    • Ami skriver:

      Ja, det brukar oftast slinka ner en korv och en kanelbulle när vi är på IKEA 🙂 Och alltid hittar man något som är bra att ha där!

      Haha! Ja, nu börjar det bli riktigt synd om Patrik….Men det skulle han tänkt på när han slog vad med Ama 😉
      Kram

  2. Yvonne skriver:

    God morgon, det var ett modigt vad av Patrik och nu måste han ju leva upp till det. Inga problem med packandet, jag har många goda tips på hur man får plats för mkt i sina väskor utan att överstiga 20 kg gränsen. SAS är ju jättebra med 23 kg gratis och köper man SAS Plus får var och en ett extra 23 kg bagage, brukar kosta ca 300kr/pers extra men då får man både plats längst fram, mat och dryck och kan gå in på loungen och stärka sig med något om man känner för det 🙂 . Jag har köpt typ ”hockeytrunkar” på Stadium som väger 1.5 hg och gissa hur mkt man kan packa då av mindre ömtåliga saker när man har så lätt väska. Har iofs också haft lite ömtåligare grejor då väl inpackade i tidningspapper och sen i en brun kartong och aldrig har något gått sönder. Handbagagen kan man också få i mkt, en mjuk rullvagn säger jag, oj,oj vad mkt man kan packa. Hoppas Patrik inte blir skakis av mina packningstips och se bilresan bli ett minne blott.

    Ha en trevlig fredag, här i Stockholm lyser solen lite till och från i alla fall. Nästa vecka bär det av mot världsmetropolen Tygelsjö för barnvakteri i några dagar. Sen en vecka hemma och sen äntligen den 31 maj styr vi kosan mot Torrevieja igen.

    • Ami skriver:

      God eftermiddag!
      Haha! Ja, det var modigt av honom! Men då visste han nog inte vad han gav sig in på 😉
      När man kan ta så mycket packning med sig på SAS kan han ju inte skylla på det längre…Så nu får han nog börja tänka om 😀

      Så roligt för er att få rå om barnbarnen några dagar – och härligt att ni snart är på väg ner till Torrevieja igen 🙂
      Trevlig fredag!
      Kram

  3. Gunnel skriver:

    Patrik tänker långsiktigt. Smart! Vi var på IKEAs restaurang häromdagen och festade. Att shoppa ger aptit. Kram

    • Ami skriver:

      Haha! Ja, så är det nog!
      Men visst har de god mat i restaurangen, ibland tar vi också en lunch där när vi inte har lust att laga mat 🙂
      Kram

  4. Ama de casa skriver:

    Men stackars Patrik… Jag kanske måste börja om att röka? 😉

    Gillar Yvonnes tips angående packningen! Och att stärka sig i Loungen kan kanske Patrik behöva innan avfärd… 😉

    Vi reste också med hockeytrunkar förut (då innan bagagereglerna blev så hårda). Packade ned tält och campingutrustning i dom, flög till södra Frankrike/Spanien, hyrde bil och åkte runt på campingsemester. Funkade alldeles utmärkt 🙂

    Gomorron!

    • Ami skriver:

      Ja, stackars honom – kanske önskar han nästan att du skulle börja igen 😉 Nej, för allt i världen, inte börja röka igen!
      Jag tyckte också att Yvonnes tips var bra. Och speciellt det där med Loungen 😀

      God eftermiddag!

  5. Geddfish skriver:

    Jag har ju iget IKEA här tyvärr. Finns i Uddevalla men väninnan näst intill hatar den butiken, så. Jag själv tycker det är super med billig god mat om man ändå är där, det måste inte kosta skjortan på flott ställe.
    Må solen skina hela dan 😉 kram!

    • Ami skriver:

      Då förstår jag att du inte får med din väninna på IKEA 🙂 Det är inte Patriks favoritbutik heller, men han brukar ”offra” sig och gå med mig – och så blir det ju oftast en korv efteråt 🙂
      Kram

  6. Comsi Comsa skriver:

    Nu skall Patrik börja flyga och Ama har slutat röka, frågan är: Vad skall du du börja eller sluta med? 😉

    Fredagskram ♥

    • Ami skriver:

      Ja, nu har jag lite att fundera på 🙂 Måste hitta på någonting jag ska sluta eller börja med!!
      Fredagskram!

  7. Christel skriver:

    Godmorgon Ami! Vad konstigt att vi aldrig träffas på Ikea haha. Har redan köpt på mig kaffekoppar som ska med (super tunga) hur tänkte jag nu… vi flyger ju. Jisses det måste ju finnas kaffekoppar i Spanien men men. Och Ikea finns ju faktiskt i Murcia. Har förstått att Patrik är flygrädd, vem är inte det ? Men som sagt ett par glas vin och ett par gammeldansk så går det fint att flyga. Ha en skön fredag Kram Christel

    • Ami skriver:

      God eftermiddag Christel!
      Ja, det är konstigt att vi aldrig stöter på varandra där! Haha! Jag berättade för Patrik att du också köpt kaffekoppar som du ska ta med ner till Spanien – samma sak gjorde jag igår 😀
      Ja, han vägrar sätta sig på ett plan, men nu är han kanske så illa tvungen! Ska försöka locka honom med lite vin och gammeldansk 😀
      Kram och tack detsamma!

      • Yvonne skriver:

        Gratis i loungen på SAS och även på planet, även mousserande har jag fått reda på. Vi åker så nu den 31 maj, gjorde bara en liten miss där, åker kl 06.00 från Sthlm och loungen öppnar kl 06.00, ja,ja men frukost får vi på planet och kanske hinner man med ngt annat innan landning. 🙂

  8. Decdia skriver:

    Du syndade också med att ta fransk hotdogdressing på den vanliga korven, ajabaja! 🙂 Jag önskar Patrik all lycka med sin flygning!

    • Ami skriver:

      Ops! Syntes det sååå väl att jag syndade på fransk hotdogdressing? Jag gillar den väldigt mycket – och även IKEAS kanelbullar 😀
      Tack, han behöver all lycka till 🙂

  9. Znogge skriver:

    Det är bara att gratulera såväl Patrik som Ama!

    Jag slutade röka när sonen föddes och återupptog mitt flygande för sex år sedan. Det är bara winwin så här långt! Fast jag ska kanske inte ropa hej förrän jag kommit fram och tillbaka till Irland i sommar!

    Kram

    • Ami skriver:

      Ja, Ama är duktig som lyckades sluta – värre med Patrik, undrar om han vågar sätta sig i planet?

      Bra gjort av dig också som slutade när sonen föddes…och bra att du återupptog flygningen! Klart att resan till och från Irland kommer att gå jättebra – nu får du inte skrämma Patrik 😉
      Kram

  10. Marie skriver:

    Klart ni ska flyga.
    Vi tar en snabbis den 29e , 1 vecka.
    Kanske ses vi.

  11. Mikaela skriver:

    Haha, det är så typiskt när man är på IKEA! Man får alltid med sig mer hem än vad man ska. 😉

    Sv: Haha, nej då, akrobat behöver du inte vara. 😉 Övning ger färdighet så det är bara att prova på! Börja med den där du drar in benen mot magen, så kan du utmana dig själv efter hand. 🙂

    • Ami skriver:

      Ja, visst är det så! Finns alltid så mycket som man inte behöver 😀

      Okej, då ska jag studera dina bilder lite mer noggrant och försöka ge mig på den övningen!
      Tack för tipset!

  12. moi skriver:

    Jag tycker att Ama är superduktig och att Patrik, naturligtvis, kommer att fullfölja sin deal.
    Men vad hindrar honom från att flyga ner nästa gång, du har väl också körkort?! 🙂
    Kram (skoja bara)

    • Ami skriver:

      Ja, det var verkligen duktigt av henne att sluta! Och jag hoppas verkligen att Patrik fullföljer sin deal….Annars får han ju skämmas 😉
      Haha! Jag hade inte hittat till Köpenhamn ens med mitt lokalsinne 😀
      Kram

  13. Ditte skriver:

    Åker man med SAS kan man ta en hel del bagage som ingår i priset, så jag tror inte att just detta med handlandet orsakar en bilresa. Men ett vad är ju ett vad…Kanske hoppas Patrik på att Ama skall få ett återfall, nejdå inte alls….Men kanske vill han sjuta på flygresa ett tag bara.
    Önskar er en trevlig fredag och just nu finns bra priser på flygbiljetter om ni vill ta en provtur.
    Kram!

    • Ami skriver:

      Nej, nu kan han inte skylla på att vi inte får med oss tillräckligt med bagage på flyget i alla fall – så nu får han nog hitta på en annan ursäkt 😀
      Jag ska gå in och smygtitta på flygpriserna 🙂
      Trevlig fredag önskar vi er också!
      Kram

  14. Preciosa skriver:

    Hej Ami!
    Patrik hade omsorg om Ama och tyckte att hon skulle sluta…Tog till detta med flyg…Så fick hon lunginflammation…Undrar om det var före han lovade detta? Man kan inte tvinga nån att flyga.
    Kram Patrik/ P ♥♥♥

    • Patrik skriver:

      Tack Preciosa!
      Änligen en som förstår mej.
      Jag spelar med mitt eget liv i en vadslagning för att rädda Ama´s liv.
      Rökning dödar precis som flygplan dödar.
      När kommer det kravet på etikettern på flyget tro?
      Här är mitt förslag till etiketten
      Flyg på egen risk det kan störta.

      Men ett vad är ett vad så jag måste hitta en lösning på hur jag skall lösa detta.
      Jag brukar hålla mina löfte.
      I ett svagt ögonblick i April lovade jag Perras o Annas dotter Alexandra en åktur på tivolit när föräldrarna inte ville att hon skulle åka, typiskt föräldrar.
      https://rendahlispanien.wordpress.com/2015/04/02/sa-enkelt/
      Och det löftet höll jag fast jag inte gillar höga karuseller heller.
      Även där la jag mitt liv i händerna på något som jag inte har kontroll på.
      Man skall hålla det man lovat speciellt till barn.
      Nu är Ama inget riktigt barn men jag misstänker att hon kommer kräva något av mej.

      Kram och 4 hjärtan till dej P
      PS kan inte göra smilisar.

      • Preciosa skriver:

        Hej Kära Patrik!
        Du är så godhjärtad!! Jag tror dom förstår dig…du ville ju bara hjälpa 🙂 ”Dom” vet inte hur det är att ha ”fobi” eller liknande…eller så erkänner inte folk det. Jag vet…
        Sen beror det på När du lovade detta…Har stor betydelse också som jag skrev förut 😀
        Kram P ♥♥♥

      • Ama de casa skriver:

        Ett vad är ett vad…

        Men jag kan vara mutbar 😀

      • Patrik skriver:

        Hmm vad förhandlar vi om?
        En limpa Cigg valfritt märke?
        Övernattning i Helsingborg?
        Resa till månen?
        Säg vad du vill ha.

      • Ama de casa skriver:

        Det är Anders som vill resa till månen…
        Hmm… Jag får fundera lite… 😉

  15. torrebloggen skriver:

    Önskar er lycka till med extra bagaget, oavsett hur det än blir!!!
    Trevlig helg!
    Kram!

Kommentera

