Student!

Vi har tagit studenten, vi har tagit studenten……♫♫♫

Nej, inte vi. Men vi brukar vara med på stan och fira studenterna om det är fint väder. Och hör och häpna, vädret blev fint igår.

Och dagen till ära var Danmarks flagga hissad. Det var Danmarks nationaldag och vi här i Skåne är ju halvdanskar 🙂

DSC00187 (Custom)

Och massor av glada studenter kom nedspringandes från Kärnans trappor för att sen gå de sju varven runt Magnus Stenbockstatyn där till höger.

DSC00193 (Custom)

Och mitt i gatan stod Max (dock inte vår Max) och skojade med polisen som försökte hålla ordning på trafiken…

DSC00194,2

…innan det var dags att sätta sig i sina respektive fordon.

En del var mer åt det musikaliska hållet, med gitarr på taket…..

DSC00185 (Custom)

…..medan andra hellre valde det lite mer militäriska stuket.

DSC00186 (Custom)

Och vi….Vi valde tillslut det som släckte törsten!

DSC00199 (Custom)

Och idag önskar jag er en fin Svensk nationaldag!

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik, det är ju Ami som bloggar, men kan hända att Patrik ibland gör ett inhopp :) Vi har en son, Max, som är sambo med sin Frida. Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss!
Det här inlägget postades i Helsingborg och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Student!

  1. Gunnel skriver:

    Det är något visst med studentutspringet. Det spelar ingen roll ifall man inte har någon man firar med där. Det är lite bevis på att sommaren är på gång. Kram

    • Ami skriver:

      Ja, visst är det något visst med det! De är ju så förväntansfulla och fina…..Men lite har det nog börjat urarta tycker jag. Igår sköt de raketer, sprutade öl på folk och en massa annat som jag kan tycka inte hör hemma på en sån tillställning. Men det är ändå kul att vara med och titta 🙂
      Kram

  2. Moi skriver:

    Jag är så glad att studenterna fick fint väder!
    Det ser värre ut för de som vill fira nationaldagen – utomhus….
    Kram

    • Ami skriver:

      Ja, det blev verkligen kanonväder igår. Och nationaldagen började grå och regnig, men efterhand blev det riktigt fint väder 🙂
      Kram

  3. Geddfish skriver:

    Igår var ju fint, och vi hade faktiskt inga studenter här i stan igår, de springer ut på onsdag.
    Men idag, mycket tveksamt att gå ut. Jag ville till Rörstrands och fira, men störtskur väntas, firandet är utomhus, ack ack.
    Kram!

    • Ami skriver:

      Aha! Så det är på onsdag de springer ut hos er! Visst är det roligt att se dem 🙂
      Hoppas vädret klarnade upp, så du kom iväg till Rörstrand idag!
      Kram

  4. Lena i Wales skriver:

    Studenten, så underbart svenskt!
    Vad kul att få se dina bilder!
    Ha en trevlig nationaldag!

  5. Ama de casa skriver:

    Vad BRA att det blev fint väder! Äntligen… Hoppas det fortsätter så nurå 🙂

    Gomorron!

  6. Comsi Comsa skriver:

    Så livat och så mycket folk det var… 🙂

    Jag vill inte vara grå så jag pratar inte väder, he he….

    Kramen ♥

  7. Life of Johanna skriver:

    Härliga bilder. Kommer jag på jag glömde gratta min far på namnsdagen igår…. han delar det med danmarks nationaldag 🙂

  8. Christel skriver:

    Godmorgon Ami! Visst är det härligt med studenterna …alla är så glada. Helt underbart att titta på dom. Önskar varje år att någon man känner tar studenten. Men när man själv skulle ha studentfest …då var man liiiite uppjagad. Ja idag firar vi …man vet knappt vad. Någonting med Gustav Vasa och regeringsformen. Ha en skön lördag Kram

    • Ami skriver:

      God eftermiddag Christel!
      Haha! Ja, visst var man liiite uppjagad när man skulle ha studentfesten…..Man var ju helt slut 😀
      Nej, jag vet inte heller vad vi firar, men vi gör det ändå 🙂
      Kram och tack detsamma!

      • Christel skriver:

        Tala om att vara helt slut. Jag gick på knäna till slut. Fast studenterna tyckte att allt var toppen. Ja nu har vi firat färdig. Final nu i forboll Heja Barcelona 🇪🇸

      • Ami skriver:

        Ja, det var ganska skönt när det var över. Haha 😄
        Och fast jag inte är ett dugg intresserad av fotboll, så vet jag i alla fall hur bollen ser ut. ..Så heja Barcelona 😃

  9. trollet skriver:

    Tack det samma!! Vädret är inte lika kul idag, men det finns chans;)

    • Ami skriver:

      Här började morgonen med regn och blåst, men efterhand klarnade det upp och solen tittade fram 🙂
      Ha en fin kväll

  10. åsa i åsele skriver:

    Har bara varit med på student utspring två gånger i mitt liv,
    första gången min syster å det minns jag knappt då mina föräldrar å jag enbart tog mot min syster på skolgården å sedan körde hem igen eftersom min syster som bodde i staden skulle på fest.
    Andra gången var då Elin var 3år och en väns pojke tog studenten,
    det var festligt å glatt 🙂 efter allt ståhej blev det middag å trevligheter som fortsatte även sedan pojken begivet sig ut på egen fest 🙂

    Om jag fått bestämma skulle Midsommarafton vara Sveriges Nationaldag.

    kram från en regnigt Norrland

    • Ami skriver:

      Ja, oftast blir det ju så att föräldrar och vänner får fortsätta festen själva eftersom ungdomarna ska vidare ut med kompisarna på kvällen 🙂
      Jag tycker också att Midsommarafton kunde bli nationaldagen 🙂
      Här började dagen regnig, men övergick faktiskt i sol 🙂
      Kram

  11. Ditte skriver:

    Vad skönt att det fina vädret infann sig denna studentdag. Och visst gläds man med alla unga. Vilken trevlig tradition att samlas nere på stan och det blir nog lite enklare i en mindre stad när utspringet sker samma dag. I Stockholm är det väldigt utspritt så där märker man mesta av de dånande studentflaken som vill ta sig in och genom stan.
    Mysigt för er att sitta ute och släcka törsten.
    Kram!

    • Ami skriver:

      Ja, det var så roligt att det blev sol och fint väder för alla glada studenter! Och då passade vi även på att sätta oss på en servering och njuta 🙂
      Kram

  12. TantGlad skriver:

    Härliga bilder. Tycker ni gjorde rätt val. Släcka törsten måste man ju hihi.

    Härliga glada bilder.
    Kramkram.

  13. Znogge skriver:

    Ja, gårdagens studenter hade verkligen tur med vädret! Jag minns när en av nästkusinerna tog studenten och det regnade hela tiden. Men alla fick var sin gul regncape vilket nog räddade många klänningar och kostymer!

    Kram och trevlig nationaldag!

    • Ami skriver:

      Usch, nej regn på studenten är verkligen inget roligt. Det kanske var samma år (-09)din nästkusin tog studenten som vår Max. För då regnade det och stormade något otroligt. Och alla fick gula regncaper som det stod tre torn på….Vi har sparat dem i fall det skulle regna någon gång igen 😀
      Kram och tack detsamma önskar vi er!

  14. Decdia skriver:

    Studenterna hade verkligen tur igår, sååå tråkigt det hade varit med regn. Vi hörde faktiskt inte så mycket stök på jobbet i natt, fast Knutan såg ju ut som den brukar göra efter en festhelgsnatt…

    • Ami skriver:

      Ja, vilken tur att det blev en så fin dag. Det verkar som natten hade varit hyfsat lugn….Stod inget speciellt i HD i alla fall. Men att Knutpunkten såg ut som en svinstia kan jag tänka mig 😦

Kommentera

