Vindruvor!

Vindruvor är ju både gott och nyttigt!

Och ett glas vin sägs ju vara väldigt nyttig. Och det innehåller ju en hel del vindruvor!

Och på nyårsafton är det dags att få i sig de små runda godsakerna igen….Vid tolvslaget ska man här i Spanien äta en druva för varje klockslag. Och klarar man inte det innan klockan slagit färdigt sägs det att man drabbas av otur året som kommer.

Och i affärerna kan man köpa dem färdigförpackade på burk.

nyår-torrevieja

Nu är inte jag det minsta skrockfull – men för säkerhetsskull kanske jag får springa ner till affären och köpa ett paket 😉

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik, det är ju Ami som bloggar, men kan hända att Patrik ibland gör ett inhopp :) Vi har en son, Max, som är sambo med sin Frida. Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss!
Det här inlägget postades i Vardagen i Torrevieja och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till Vindruvor!

  1. Ama de casa skriver:

    Jag tycker att det borde gillas om man klunkar cava 12 gånger i takt med klockan. Cava är också en massa druvor, ju… 🙂

    Gomorron!

  2. Preciosa skriver:

    Hej Ami!
    Som tur är är druvorna små och kärnfria, speciella för ändamålet annars kan man lätt sätta dom vanliga i halsen 🙂 Dom ska ju sväljas snabbt. Dom har tänkt till där 😀
    Kram P ♥

    • Ami skriver:

      Hej P!
      Ja, annars hade det absolut inte gått att få ner dem….svårt nog ändå 🙂
      Får se om jag vågar mig på det 😀
      Kram

  3. Gunnel skriver:

    Du får nog träna lite idag. Lycka till!

  4. Anna skriver:

    Härlig tradition! Men jag hade nog följt Amas förslag😉😂 Hoppas ni får en fin dag i värmen! Kram❤️

  5. Geddfish skriver:

    Vindruvor är läskande, det ska jag köpa idag bl.a. 😉
    Klunk klunk 😀 ha det så mysigt. Kram!

  6. ogamotoga skriver:

    Gäller det flytande också? Men man kan ta en sipp varje klockslag, det rinner ner lite enklare än att tugga sig igenom alla de där. 😉

  7. Comsi Comsa skriver:

    ***** Ett Gott Nytt År 2016 *****

  8. åsa i åsele skriver:

    Vindruvor är gott, lättsammare att ta en klunk ur glaset 🙂

  9. torrebloggen skriver:

    Druvorna är ju så små, så lycka till vid tolvslaget!
    Kram!

  10. Fia skriver:

    Klart du ska köpa ett paket! Men det gäller att tugga snabbt och ordentligt så att du inte sätter i halsen. Se till att ha en cava till hands för säkerhets skull….
    Kram
    Fia

  11. Ditte skriver:

    Bra med små vindruvor! Här ska de köpas, men lite klurigt att hitta de små och utan kärnor. Ska nu till Hötorgshallen för de bör ha.
    Började med vindruvstraditionen som barn när vi firade nyår med spanska vänner och jag har fortsatt.
    Önskar er en trevlig dag och ett gott slut på 2015.
    Kram!

  12. moi skriver:

    Att äta 12 druvor ser jag inte som nåt problem, fast det beror på hur lång tid man har på sig.
    12 glas druvor däremot hade jag nog haft svårare att klara – oavsett tid 😀
    Kram

  13. gemsofmylife skriver:

    men ni kan väl köpa färska 🙂 haha, jag är skrockfull och skulle absolut köpa vindruvor om jag var där haha
    Tittar förbi för att önska dig ett riktigt
    ❤ Gott Nytt år ❤
    Kram Sanna

    • Ami skriver:

      Ja, men de färska är mycket större. Och risken är då att man sätter dem i halsen i hastigheten 🙂
      Men några klunkar cava borde vara samma sak – tycker man 😀
      Önskar dig också ett riktigt Gott Nytt År!
      Kram

  14. Decdia skriver:

    Vilken lustig tradition!
    Klart att ni måste göra det, bara för att liksom… 🙂

  15. MariArne skriver:

    Jag brukar fylla munnen utan att tugga emellan så att den blir helfull vid tolvslaget. Men man får vara försiktig när man sväljer så att man intr sätter i halsen när det väl är dags att tugga alla tolv druvorna

  16. MariAma deCasa skriver:

    Ett riktigt gott slut och Gott Nytt år till Er

  17. Znogge skriver:

    Tveka inte om den druvan säger jag bara 😉

    Kram och gott slut!

Kommentera

