Ni som känner oss….

….vet att vi ofta äter ägg till frukost!

Nästan varenda morgon blir det ägg. Men jag brukar faktiskt variera hur vi äter dem….Ibland blir de stekta. Och ibland skivade på mackan med majonnäs och dill. Eller helt vanliga i en äggkopp.

Men ägg är gott och mättande.

Och nere i Spanien mättar de extra mycket, för där är de dubbla!

IMG_1203 (Custom)

Åtminstone en hel kartong som vi fick tag i. Men lite förvånad blev jag allt när jag knäckte dem i pannan och fick se det. Och likadant blev det morgonen därpå….

Så visst äter vi mycket ägg här hos oss! Fast det händer ibland att Patrik ber att få slippa dem någon morgon 🙂

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik. Det är jag som är skrivaren i familjen, medan Patrik är den duktiga fotografen! Vi har en son, Max som är sambo med sin Frida och i juli 2017 fick vi vårt första barnbarn, en underbar liten prinsessa! Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss! https://rendahlispanien.wordpress.com/
Det här inlägget postades i Vardagen i Torrevieja och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till Ni som känner oss….

  1. Comsi Comsa skriver:

    Dubbla ägg blir dubbel frukost….. 🙂
    För mig är det bara klockan som blir dubbel 😀

    Kram ♥

  2. Preciosa skriver:

    Hej Ami!
    Ja man måste likadant som par 😀
    Oftast har Spanien bruna ägg…då kan du ju ge honom annan färg på skalet 😀
    Läs här:
    http://www.spaniaavisen.no/wip4/har-du-lurt-paa-hvorfor-det-nesten-bare-er-brune/d.epl?id=2557407
    Kram P ♥

  3. Geddfish skriver:

    Ägg är gott, billigt och nyttigt. Men jag kan variera. Äggen kan hamna till lunch i stället.
    Kram! 😀

    • Ami skriver:

      Ja, visst är ägg gott! Och man kan ha dem till så mycket 🙂
      Jodå, ibland händer det att även vi har dem till lunch 😀
      Kram!

  4. ogamotoga skriver:

    Är det sant? Med dubbla gulor alltså? :-O Jag äter också kokta ägg varje morgon och varje kväll med Kalles kaviar. I Spanien köpte jag en gång Kalles, men jag tyckte inte det smakade det samma som här hemma. Äggen där nere har väl en lite annorlunda smak än här hemma. Tänkte också på det, att vår affär förvarar inte heller äggen i kyl som här hemma i Sverige.

    • Ami skriver:

      Ja, jag blev jätteförvånad när jag fick se att det var dubbla gulor! Och det var likadant i nästan hela den förpackningen 🙂
      Jag tycker nästan att äggen där nere smakar mer än här hemma. Och gulorna är nästan orangea!

  5. Znogge skriver:

    Ägg är bra basmat och det äts en del hos oss. Fast dotterns sambo tar nog priset genom att äta fem ägg per dag!

    Kram

  6. åsa i åsele skriver:

    Ägg är bra basmat 🙂 har dock aldrig sett ett ägg som varit dubbelt… kan väl inte vara jättevanligt?

  7. Lena i Wales skriver:

    Gott med ägg av olika slag,men det allra godaste är när de är gjorda i en egg coddler!!!

  8. Ama de casa skriver:

    Men? Såna ägg har du aldrig bjudit på… Fast jag är lika glad för dom som vi har fått på lunchmackorna då när vi har tajmat våra ”oväntade besök” så bra 😀

    Ha en härlig dag!

    Kram och gomorron!

  9. biggeros skriver:

    Ja, det var verkligen dubbelt upp med ägg. Bra för potensen eller….
    Ha det bra. Kram

  10. torrebloggen skriver:

    Häftigt med dubbla ägg!
    Perfekt, då blir man ju dubbelt så mätt….
    Kram!

  11. Ditte skriver:

    Dubbla ägg har vi ibland fått utomlands men det har inte hänt i Sverige och det beror på att när den unga hönan börjar lägga ägg händer det ibland att hom råkar släppa två äggulor samtidigt.
    Höns som äter gräs får t.ex gulare gula än andra som får annat foder. Och är hönsen bruna värper de också oftast bruna ägg ocg är de vita värper de mest vita ägg.
    (Hade höns när jag växte upp.)
    Och ägg är gott och enkelt, kan användas till mycket.
    Kanske ska du inte prova att laga 1000 åriga kinesiska ägg. (De är inte så gamla….)Men bara lukten kan få en att låta bli att närma sig dem. Om man inte är van.
    Kram!

    • Ami skriver:

      Vi har heller aldrig fått dubbla ägg i Sverige!
      Tack för infon! Intressant att veta varför det blir så!
      Usch, men den kinesiska ägget tror jag att jag undviker 😀
      Kram

  12. TantGlad skriver:

    Ägga upp er ni….Ägg är ju gott, och ett ägg som har två gulor måtte ju vara något alldeles….alldeles äggstra det.
    Variera sig är bra. Gott gott.

    Kramkram.

  13. Anna skriver:

    Så gott med ägg! 👍 Kul med dubbla äggulor, undra hur det kommer sig att det blir så?!

    Kram ❤️

  14. Ruth i Virginia skriver:

    Gillar ägg i alla former utom med rinnande gulor. Äggsallad sandwich,
    Scrambled eggs, poached eggs, huevos rancheros på Mex. restaurang,
    Och när man vill bli av med left-overs, är det bara att vispa upp ägg och
    mjölk och hälla över ”vad än det är” och göra en omelett.
    I Sverige – gammaldags pytt-i-panna med stekt ägg = gourmetmat!

    Har hittat tvillingägg ett par ggr, men det är sällsynt.

Kommentera

