Svårt….

….är det när man inte kan förstå varandra!

Häromdagen ringde det på vår dörr. Och utanför stod återigen vår ryska granne. Hon som gav eller ville att jag skulle passa palmen om ni kommer ihåg!

Denna gången hade hon med sig ett franskt par. Och som jag har sagt innan så kan jag inte ett ord ryska och inte franska heller för den delen.

Men min ryska granne har en Ipad som översättningshjälp….Så nu stod vi alltså där i trappan och försökte ta reda på vad de egentligen ville.

Och tillslut begrep jag i alla fall att de hade en bil nere i garaget där även vi har vår, men jag fattade inte var hon ville komma. Då tog hon fram sin Ipad och skrev något obegripligt på ryska medan fransyskan och jag nyfiket lutade oss över för att se vad översättningen skulle bli….Vi brast båda ut i skratt när vi såg vad det stod: Mushroom! Hade bilen fått svamp?

Tillslut kunde vi i alla fall reda ut att deras batteri var slut på bilen och att de behövde starthjälp av vår bil. Så Patrik och fransmannen åkte ner i garaget och startade bilen. Och de hade även lyckats prata lite. För när Patrik kom upp igen visste han en hel del om dem….utan den där knasiga Ipaden.

Men visst är det svårt när man inte förstår!

Och något annat som också verkar svårt är det här – kitesurf!

kitesurf-torrevieja

Men roligt ser de i alla fall ut att ha. Fast jag tror jag fortsätter att surfa på nätet i stället!

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik, det är ju Ami som bloggar, men kan hända att Patrik ibland gör ett inhopp :) Vi har en son, Max, som är sambo med sin Frida. Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss! https://rendahlispanien.wordpress.com/
Det här inlägget postades i Vardagen i Torrevieja och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Svårt….

  1. Gunnel skriver:

    Haha! Var kom svampen in? Språkförbistring kan vara kul. Jag surfar nog också hellre på torra land. Kram

  2. Ama de casa skriver:

    Haha! Det blir lite dråpliga situationer ibland – snyggt att ni löste det! Särskilt impad blev jag över att Patrik lyckades chit-chatta med Fransmännen 🙂

    Gomorron!
    PS: Vi kanske borde hyra oss en sån där kite nån dag? 😉

    • Ami skriver:

      Ja, ibland blir det hur tokigt som helst 😀
      Haha! Ja, jag är också impad över att de kunde förstå varandra 😉
      Hm, ska vi hyra en sån? Jag ska fundera på det!

  3. åsa i åsele skriver:

    Språk är svårt då man inte förstår varandra och översätta via iPad känns galet 😉
    Tycker Ni var duktiga som lyckades reda ut å sedan hjälpa.
    kram

    • Ami skriver:

      Ja, visst är det svårt med språk! Och det blev helt galet med Ipaden 😀
      Men det löste sig tillslut i alla fall!
      Kram

  4. Christel skriver:

    Go morgon Ami! Haha ….du gillar ju svampar! Jag förstår precis det där med översättningsprogrammet …du kommer väl ihåg att jag måste cykla till Kuba efter vatten. Jo vi har förstått att det räcker inte bara att lära sig spanska …så många olika språk som pratas i Torre. Fast vi har ju massor av franska ord i vårt svenska språk …man får använda dom. Fortsätt surfa på nätet 🙂 Ha en fin dag Kram

    • Ami skriver:

      God kväll Christel!
      Ja, både du och jag gillar väl svampar! Patrik hade ju hela bilen full av såna när han körde ner 😀
      Haha! Ja, jag kommer ihåg att du måste cykla till Kuba efter vatten….är det klokt 😀 😀
      Ja, nu räcker det snart inte med spanskan här nere!
      Ha en fin kväll
      Kram

  5. Znogge skriver:

    Det var i alla fall för väl att bilen inte hade fått svamp 😉 Smart med google translate i alla fall för man kan faktiskt lösa en del på det sättet. Bra att det löste sig och att ni kunde vara behjälpliga!

    Kram

    • Ami skriver:

      Haha! Ja, jag blev lite rädd där ett tag. Men skönt att det löste sig!
      Google translate har jag haft mycket nytta av, men ibland blir orden något helt annat. En gång blev det kålhuvud när jag skulle skicka ett mejl till någon….så det är bäst man dubbelkollar om man är osäker 😀
      Kram

  6. ogamotoga skriver:

    Vi brukar ”leka” med översättelseappen på min mobil när jag är i Spanien, då vi två är svenskar, en från Holland och några från Bulgarien (de vi mest umgås med), vilka skrattanfall man kan få ibland, jätteroligt! Tur är väl den att vi alla kan engelska och har samma humor, så det reds ut. 😀 😀 😀

  7. Comsi Comsa skriver:

    Ibland kan det bli kul när man inte förstår…. 😉

    Kram ♥

  8. Ditte skriver:

    Det kan absolut bli förvirrande när man inte förstår, men jag tror det går än bättre utan hjälp från Google. Och det visade det sig ju göra. Bra att ni klurade ut det och fint att Patrik kunde hjälpa till.
    Minns i Thailand när jag blev klippt och av med nästan allt hår; tydlig språkförbistring och utan google. Med hade jag nog inte haft ett hårstrå kvar.
    Kitesurfing har jag provat i Alperna i samma skärm som en som kunde och det var häftigt. Skulle jag göra det här skulle det nog handla om ett vad….
    Tror det är lugnast att vi surfar på nätet.
    Kram!

    • Ami skriver:

      Ja, ibland blir det helt fel! Men det löste ju sig och Patrik kunde hjälpa dem med bilen 🙂
      Värre var det ju med ditt hår – skrattade när jag läste kommentaren, men förstår att du inte alls tyckte det var lika roligt då 😀
      Aha! Du har provat kitesurfing….ser roligt ut, men tror det är riktigt svårt! Så jag håller mig nog till nätet!
      Kram

  9. Ruth i Virginia skriver:

    Kite surfing ser helt underbart ut! Skulle absolut göra det om jag vore
    åtminstone 13 år yngre eller så, d.v.s. 75. Absolut!!! Man kallades ju
    inte Krutis för inte !! 🙂

  10. moi skriver:

    Och så finns det de som påstår att skånskan är obegriplig 😀
    Kram

  11. Geddfish skriver:

    Språkförbistringar kan lösas på olika sätt! 😉
    När jag var i Thailand och skulle köpa skor, så gjorde vi likadant. Tog hjälp av Google i mobilen. Löste sig fint 😀 Lite tjusning med det hela!
    Torsdagskram!

  12. torrebloggen skriver:

    Ja ibland kan det vara svårt att förstå varandra!
    Jag log hela tiden när jag läste, tänk så tokigt det kan bli, det var ju tur att ni löste det till slut.
    Ha en bra kväll!
    Kram!

  13. Susjos skriver:

    Hihi…ja det är inte lätt med språkförbristningar, tur det finns kroppsspråk! Vi har ju ofta problem på jobbet att inte förstå varandra, och att snabbt få in en tolk på natten är inte lätt. Vi har ju en hel del invandrare, en del direkt från flyktingförläggningar som just kommit till Sverige som ska föda barn…man får visa med hela kroppen vad man menar…du vet krysta och så…..

    Kitesurfing håller jag mej också ifrån, är imponerad att jag och väninnan vågade prova parasailing på Korfu i somras på hennes födelsedag, men vad gör man inte för att fira!!! ( blev lite ouzo innan vi kom upp i luften!)

  14. TantGlad skriver:

    Haha….kan ju bli rena grekiskan ibland. Inte lätt detdära med kommunikation alltid inte.

    Ha en toppendag och kram till dig.

  15. Ping: Återigen…. | Blogg om bilsemester till Torrevieja Spanien

Kommentera

