Gillar inte kackerlackor och tigermyggor!

Igår tog vi ut bilen på en tur till Zenia Boulevard.

la-zenia-torrevieja

Den stackar´n har stått i garaget ända sen den fjärde juni när vi skjutsade Systeryster Frida till flygplatsen i Alicante. Alltså över en månad.

Och det var massor av bilar ute på vägarna, så det var tur att vi tog den stora bilen så vi snabbt kom fram.

svårt att parkera-torrevieja

Och efter flera timmar där kom vi hem med en massa konstiga grejer.

insektsnät-torrevieja

Ser ju inte mycket ut för världen! Och rörigt blev det också när Patrik spred ut allt på golvet.

Men sen började det ta form.

insektesnät-torre

Vi köpte insektsfönster på byggvaruhuset Leroy Merlin som Patrik sen monterade ihop och satt på plats i sovrummen här hemma.

insektsnät-skjutdörr-torrevieja

De syns inte, men håller både tigermyggorna och kackerlackorna ute. Och jag vet egentligen inte vilka som är värst. Tigermyggan är jag allergisk mot. Och den kan man bli stucken av när man sitter ute på terrassen eller någon annanstans, så den är hemsk….Men kackerlackan är som ett riktigt monster. Visserligen ofarlig. Och trots att vi bor högst upp i huset har någon enstaka lyckats leta sig hem till oss. De otäckingarna flyger, så därför har vi nu ”nätat” in oss för att slippa få in en sån i sängen när vi sover!

Och idag är det fredag igen – och marknad!

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik, det är ju Ami som bloggar, men kan hända att Patrik ibland gör ett inhopp :) Vi har en son, Max, som är sambo med sin Frida. Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss!
Det här inlägget postades i Vardagen i Torrevieja och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

31 kommentarer till Gillar inte kackerlackor och tigermyggor!

  1. ogamotoga skriver:

    Bra köp! Håll de räliga ute. Kackerlackor … hu! Hade en i badkaret på ett hotell när jag var på Malta … den sprang ner i avloppet … kul att stå där att duscha när jag visste vart den gömt sig. 😨

    • Ami skriver:

      Nej, de där räliga vill vi inte ha 😀
      Men fy och veta att den sprang ner i avloppet där du stod och duschade….de är riktig äckliga 😦

      • ogamotoga skriver:

        Du … jag upptäckte den när jag drog upp draperiet. Den står där blickstilla och stirrar … och jag stod lika stilla och stirrade tillbaka. Sen drog den ner i avloppet … gissa vilken ställning jag hade där när jag duschade … slangen höll på att dras av. 😂😂

  2. Preciosa skriver:

    Hej Ami!
    Ja det är bra att ha myggnät. Perfekt. Här hemma slipper jag mygg och kackisar. Inte ens getingar som är min stora skräck men dom kommer väl snart för jag läste om att det är ett getingår, iaf i södra Sverige.
    Passa dig för myggen…svårt när man sitter ute men du får täcka ben och fötter trots värmen.
    Kram P ♥

    • Ami skriver:

      Hej P!
      Ja, det är skönt att ha nät! Något måste de väl förhindra tycker man…
      Men usch, getingar är också min stora skräck.
      Än så länge har jag bara fått ett ”vanligt” myggstick, men fasar för när den andra kommer och anfaller. Men jag har bunkrat upp med clarityn och då brukar det kännas lite bättre!
      Kram

  3. Marie skriver:

    . Fy för myggor o kackelackor.
    Ha en skön fredag. Jag tillbringar dagen på jobbet…..
    Kram

  4. Ama de casa skriver:

    Fiffigt! Men hur gör ni med dom kackisarna som är lata och tar hissen? Det har vi ju sett att dom gör här hos oss i alla fall… 😉

    Ha en härlig fredag! Kanske ses vi när ni ”går på marknaden” som ni kallar det, du och Carita… 😉

    • Ami skriver:

      Hm, tänkte inte på det! Men vi får skriva en lapp att de bara får åka till fjärde våningen 😀
      Ha en härlig kväll – och visst sågs vi idag på ”marknaden” 😀

  5. Geddfish skriver:

    Gillar varken kackerlackor, loppor, myggor, getingar, urraburra!
    Ni gjorde helt rätt i att stänga ute odjuren!
    Trevlig fredag, kram ❤

  6. Christel skriver:

    Go morgon Ami! Oj …sa du tigermyggor och monsterkackerlacka? Du ser inte för mycket på hemska filmer. Håller med Ama…dom rackarna tar nog hissen upp ( tillsammans med myrorna). Vi har ju nån konstig geting som snor delar av våra badlakan. Ogillar alla odjur små som stora!! Det blir till att köpa ett nät ..Ha en fin fredag Kram

    • Ami skriver:

      God kväll Christel!
      Haha! Jaså de finns inte på riktigt? Är det bara på de där otäcka filmerna jag ser på? 😉
      Ja, myrorna har säkert också tagit hissen upp 😀
      Men era handduksätande getingar är ju nästan värre….har aldrig hört talas om det innan!
      Så nät kan jag absolut rekommendera!
      Kram och tack detsamma

  7. Yvonne skriver:

    Usch för alla slags kryp. Tänk vi har inte en enda mygga här i Torrelamata, sett en enda kackerlacka som trodde han skulle in till oss, men först en rejäl smäll av skon, sen tog jag den batteridrivna flygsmällaren och brände honom till evig vila. Tror hans plågsamma död uppfattades av hans vänner så här kommer de inte fler gånger
    .
    Verkar som det är mer mygg i stan än här på ”landet”. Vi har en stor skogspark på andra sidan vägen så det kanske är där de håller till. Vi kör AC på natten i sovrummet, men har pratat med maken om att skaffa myggnätsfönster i båda sovrummen för att slippa AC ibland.

    Ha en trevlig fredag !

    • Ami skriver:

      Haha! Ja, det gjorde nog susen där med den batteridrivna flugsmällaren 😀
      Myggorna är inte så trevliga. Men det känns som de kommer i perioder.
      Vi har också AC men blir alltid sjuka när vi kör med den, så därför använder vi takfläktarna och har tvärdrag så mycket vi kan!
      Ha en trevlig fredag ni också!

  8. Comsi Comsa skriver:

    Så bra med ett sånt fönster, skulle behöva här också… Getingarna är många i år och igår fick jag stänga bara för att slippa få getinghyresgäster (hyresfria) 🙂

    Glad fredag, kram ♥

    • Ami skriver:

      Ja, getingarna är absolut det värsta! Jag är livrädd för dem. Men här nere har vi inte så många som väl är. Men du får skaffa ett nät så du håller de ute!
      Glad fredagskram tillbaks!

  9. Znogge skriver:

    Perfekt med myggnät för ju färre kryp desto bättre!

    Kram

  10. Ditte skriver:

    God idé att skaffa dessa myggfönster! Blir ju dessutom lite genomdrag och skönt att inte ha några kryp inneboende. Gillar dem absolut inte! Kanske något för oss att ha vid ytterdörren för i övrigt finns myggfönster och de i kombination med takfläkten ger viss svalka för det är jobbig med ac på under natten.
    Önskar er en trevlig fredag.
    Kram!

    • Ami skriver:

      Ja, det känns lite tryggare nu när näten kom på plats. Och samtidigt kan vi ha öppet helt och hållet och få in lite luft i rummen tillsammans med takfläkten 🙂
      Önskar er en trevlig fredagskväll
      Kram

  11. åsa i åsele skriver:

    Mygg är ju otrevlig i vilken skepnad å vilket namn den än har 😉 kackerlackor… inte visste jag att de kunde flyga, tänk vad jag lär mig av att läsa olika bloggar 🙂 allmänbildning när det är som bäst 🙂 sån där insektsskydd måste ju vara perfekt. kram

    PS Även här MARKNAD 😀

    • Ami skriver:

      Ja, mygg är väldigt otrevliga! Kackerlackorna är inte farliga, men jätte äckliga. Och visst får man lära sig mycket när man läser bloggar 🙂
      Kul att ni också har marknad nu 🙂
      Kram och trevlig kväll

  12. Systeryster skriver:

    Så skönt att bilen fick ut och luftas när den stått sjölv nere i garaget så länge 🙊🙊

  13. kolonilotta skriver:

    Kackerlackor måste vara bland den vidrigaste insekt som finns. Den delar helt klart förstaplats med fästingen!
    Bra och fint blev det! 🙂
    Kram

  14. Maggan skriver:

    Vi har också satt upp myggnät för alla fönster och dörren. Vill inte ha kackerlackor flygande.
    Kram

    • Ami skriver:

      Ja, jag kommer ihåg att ni satt upp nät! Jätteskönt att slippa få in dessa äckliga djur!
      Kram och hälsa Jaime!

  15. Ann-Kristin skriver:

    Myggfönster i sovrummet borde jag nog skaffa, men vet inte hur jag skulle göra med balkongens dörrar. Har aldrig haft någon kackerlacka på övervåningen och misstänker att de flyger in via balkongdörrarna. Äckliga kryp är det .
    Trevlig helg och kram/A-K

    • Ami skriver:

      Har man bara det i sovrummet känns det ändå lite bättre….Man kan ju stänga de andra rummen på natten och bara ha öppet i sovrumsfönstret!
      Men visst är de äckliga 😦
      Kram och tack detsamma!

Kommentera

