Blommor!

Vi har ju som bekant en rysk dam som bor granne med oss. Och då och då ringer hon på vår dörr för att fråga något eller ge mig något.

Och häromdagen när hon ringde på och jag öppnade, sträckte hon fram en planta till mig.

Jag tackade och tog plantan med den lilla jordklumpen och vände mig om för att gå in. Då tog hon tag i armen på mig och pekade mot hennes lägenhet. Vi kan ju inte prata med varandra, men så mycket begrep jag i alla fall att hon ville att jag skulle komma in till henne.

Jag nickade och pekade på min nya planta och pekade sen in mot min lägenhet. Hon nickade tillbaks och pekade mot sin dörr…..Vi hade alltså begripit båda två vad vi menade! Jag skulle bara lägga från mig min planta inne hos mig, innan jag kom in till henne!

parasoll-torrevieja

Och när jag kom in till henne plockade hon till mig både skott och krukväxter.

skott-torrevieja

Och efter bara en liten stund ringde hon återigen på min dörr!

planterings-verktyg-torrevieja

Och när jag öppnade sträckte hon fram en påse med trädgårdsredskap i miniatyr!

Så nu har jag planterat och fixat och donat ute på terrassen….och vi får väl se om jag lyckas få dem att överleva! De där små skotten sa hon skulle vara petunior….ska bli väldigt spännande att se vad det blir 🙂

Ha en skön söndag!

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik, det är ju Ami som bloggar, men kan hända att Patrik ibland gör ett inhopp :) Vi har en son, Max, som är sambo med sin Frida. Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss!
Det här inlägget postades i Vardagen i Torrevieja och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

34 kommentarer till Blommor!

  1. Ann-Kristin skriver:

    Det röda skottet som ligger i diskhon har jag nyligen läst att den klarar sig länge utan vatten.
    Snällt av grannen att ge bort skott och planteringsverktyg.
    Kram/A-K

    • Ami skriver:

      Aha! Så bra att veta att de inte behöver så mycket vatten! Tack för tipset 🙂
      Och visst var det snällt att jag fick det av henne….nu ska vi bara se om jag lyckas få dem att överleva 😀
      Kram

  2. Ama de casa skriver:

    Oj! Jag fick verkligen hjärtat i halsgropen när jag såg första bilden! VAR står Patrik och fotar? Jösses… Men sen kom jag på att det ju var grannens terrass, och då lugnade hjärtfrekvensen ned sig 🙂

    Snällt av grannfrun! Och ni kan ju prata med varandra – ibland behövs inte ord. Sen finns det ju internationella ord också. ”Petunia” verkar vara ett sånt 🙂

    Gomorron!

    • Ami skriver:

      Ja, det såg nästan ut som om han hängde ut över terrassen!
      Nej, ibland behövs inga ord….det går bra ändå 🙂
      God kväll!

  3. Gunnel skriver:

    Vilken snäll granne du har. Vad jag önskar att det såg ut som på ditt foto när jag går ut i trädgården nu, men icke. Det är världens skitväder och jag funderar på att gå i ide. Kram

    • Ami skriver:

      Usch, så trist att ni har så dåligt väder 😦 Längtar absolut inte hem till den svenska hösten och vintern! Och förstår att du funderar på att gå i ide 🙂
      Kram

  4. ogamotoga skriver:

    Så snällt av henne, då har du att göra. Men kunde inte mer än att undra, när hon kom med redskapen … tänk om i verkliga fallet var att hon ville att du skulle hjälpa henne med att plantera sina växter. Hahaha … vad snopet för henne det skulle vara då … du tar emot och behåller. 😂😂😂

  5. FREEDOMtravel skriver:

    Bra när man kan kommunicera även utan gemensamt språk! 🙂

  6. Znogge skriver:

    Vilken vänlig granne ni har men Petunior liknar det väl inte… Nåja, du få rapportera när plantorna vuxit till sig 😀

    Kram

    • Ami skriver:

      Hon pekade på sina vita hängpetunior och menade att skotten ska bli som dem? Men jag har ingen aning! Ska bli intressant att se…..och överlever dem ska jag rapportera 😀
      Kram

  7. Comsi Comsa skriver:

    Så trevlig granne, lycka till nu och jag är säker på att växterna kommer att trivas.

    Kram ♥

  8. Susan skriver:

    Hola! Tänkte samma sak som Ama innan jag också klurade ut att Patrik naturligtvis fotar från er terrass. Men vilken fantastisk utsikt ni har åt andra hållet! Den har jag missat helt – har bara fokuserat på havsutsikten. I Estocolmo öser regnet ned…
    Ha en fin söndag!
    Kram

    • Ami skriver:

      ¡Hola!
      Ja, han stod inne hos oss och fotade 🙂
      Visst är det fin utsikt på det hållet också! Älskar att stå på terrassen på kvällen och se när det är alldeles upplyst över bergen!
      Trist med regn 😦
      Kram och tack detsamma!

  9. Ditte skriver:

    Hon har förstått att du har gröna fingrar och ger dig även miniredskapi grönt. Även plantorna såg gröna ut, nåja några skiftade i lilabrunt.
    Kanske öppnar du plantskola eller liknande. Och du vet att jag gärna kommer till undsättning om det behövs.
    Härliga bilder! Och får du skott över så finns jag som gärna utökar min samling.
    Kram!

    • Ami skriver:

      Haha, gröna fingrar vet jag inte om jag har! Men jag ska försöka få dem att överleva….och då får du plocka hur mycket skott du vill 🙂
      Kram

  10. åsa i åsele skriver:

    En trevlig granne och tur Ni kan blomsterspråket 🙂 Fin utsikt… härligt väder.

    Nu har snön lagt sig vit på marken å vintern är kommen.

    kram

  11. Geddfish skriver:

    Man kommer långt med blomsterspråket! Min äldsta dotter var med i ”barnspråksklubben” när hon var sådär 4-5 år. Satt vid TV och såg Språka barnprogram. Ja, barn kan umgås.
    Skyltsöndagskram ❤

  12. Preciosa skriver:

    Hm…jag inte fatta var P står 😀 Så där ser det ju inte ut från er terrass….Är det inte Spa-tanten som ger bort eller är det annan tant? Är han på takterrassen 😀
    Kram P ♥

    • Ami skriver:

      Hej P!
      Jo, det är spa-tanten! Och Patrik står på vår terrass och tar bilden! Man ser bergen till höger och havet till vänster 🙂
      Sen har han zoomat in lite extra….vi har ju trapphuset mellan våra terrasser!
      Kram

  13. Annette skriver:

    Låter som det är en helt underbar granne du har…sådana borde det finnas fler av
    Kram annette

  14. Mamma C skriver:

    Så rart av din granne. Hoppas det blir något fint av skotten du fick nu.
    kram

  15. torrebloggen skriver:

    Så gulligt av din granne! Ska bli spännande och se vad det blir för blommor!
    Trevlig kväll!
    Kram!

  16. Sussi skriver:

    Men vilken snäll grannfru 🙂
    Oftast kommer man långt med kroppspråk när orden inte funkar. Kram

  17. Ping: Det är alltid…. | Rendahl i Spanien

Kommentera

