November….

….och sommarvärme!

sol-timmar-torrevieja

Det är ljuvligt att få uppleva sommar här nere när det nästan är vinter hemma i Sverige.

Stranden har sin tjusning….men vi ligger inte och steker oss. Utan när det är outhärdligt varmt tar vi med oss en handduk och går ner och doppar oss!

Nu är det bara ljuvligt och alldeles lagom varmt!

Och igår gick Ama, Anders och vi bort till Calabrio för lite tapas.

palmer-torrevieja

Och Calabrio är alltid ett säkert kort med goda tapas….förutom en gång….Det var nog inget fel på tapasen. Det var bara vi som var lite ovana.

Den gången fick vi in friterade räkor med både huvud och skal. Och vi fick då veta att man skulle äta allt på räkan….fast den stirrade på oss. Eftersom det nästan bara sitter spanjorer på det stället, trodde jag först att de ville skoja med oss. Men absolut inte. Spanjorerna ropade både till höger och vänster att man visst skulle äta räkan som den var. Men jag var fortfarande skeptisk och då bad en av spanjorerna vid bordet bredvid att få en räka av oss för att visa hur man gjorde. Jag gav honom räkan och han slukade den med hull och hår  skal och huvud!

vilo-dag-torrevieja

Men sen dess har vi inte fått några friterade räkor….

Och efter en trevlig stund där fortsatte Patrik och jag till Mercadona för lite inköp.

Men på vägen dit fick vi se att någon hade vält en av bänkarna på strandpromenaden….Varför då kan man ju undra??

bank-torrevieja

Och just den bänken var så bra att sätta sig på för att torka av sanden från fötterna när man hade badat!

Och idag blir det en rolig dag….mina föräldrar kommer ner 🙂

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik. Det är jag som är skrivaren i familjen, medan Patrik är den duktiga fotografen! Vi har en son, Max som är sambo med sin Frida och i juli 2017 fick vi vårt första barnbarn, en underbar liten prinsessa! Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss! https://rendahlispanien.wordpress.com/
Det här inlägget postades i Vänner i Spanien och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till November….

  1. Mamma C skriver:

    Nja, där går nog gränsen för att äta tapas för mig med. Det finns vandaler här också precis som i Sverige.
    kram

    • Ami skriver:

      Haha! Nej, det var inte den bästa tapasen vi fått i alla fall 😀
      Kram och tack för idag – och ursäkta vårt hastiga avslut! Men jättekul att träffa er!

  2. ogamotoga skriver:

    Nä, det där med huvud hoppar även jag över 😲
    Ha en solig och trevlig dag.

  3. Ama de casa skriver:

    Jag är lika nervös varje gång att vi ska få dom där räkorna som ni har berättat om, men hittills har vi sluppit. 🙂 Tack för trevligt sällskap igår 🙂

    Dom där bänkarna satt vi sönder häromdan när vi väntade på bussen till La Mata… Haha, nejdå, men vi satte oss på en av dom och då var den alldeles ”lös” och gungig, så vi ställde oss upp igen. Jag antar att dom har vält dom med flit för att ingen skulle skada sig – dom var alldeles sönderrostade.

    Är det förresten du som försöker skynda dig in där i bild vid bänkarna? Din linslus… 😀

    Kram och gomorron!

    • Ami skriver:

      Jag är säker på att vi får de där räkorna om ett tag igen….och då måste vi äta upp dem 😀
      Aha! Jag kunde väl tro att det var ni som satt sönder den där braiga bänken 😉
      Japp, det är jag som försöker komma med i bild….
      Tack själva för trevligt sällskap, både igår och idag!
      Kram

  4. Znogge skriver:

    Så roligt att få besök av föräldrarna för visst saknar man nära och kära!

    Kram

  5. Ulla skriver:

    Ha ha kul detta med räkorna,, vi fick hela små fiskar. Och dess värre ett stort fat,, Kan också att vi fick gris tryne på en genuin Spansk restaurang,, tror vi ska gå Spanskkurs…ha de så gott. Ulla

    • Ami skriver:

      Haha! Men era fiskar var nästan värre….och speciellt när man får in ett stort fat 😀
      Och gristryne lät inte heller särskilt aptitligt 😀
      Kram

  6. Comsi Comsa skriver:

    Kan ju bara säga så här: Det ser inte helt fel ut det där…. 😉

    Kram ♥

  7. Ditte skriver:

    Calabrio är alltid trevligt och nu har de förstått att ni inte ska få räkor som tilltugg. Rent slöseri….
    Bänken såg vi också men det såg ut lite som om den rostat sönder. Kanske tveksamt. Och det var just under den bänken, vid kanten, jag stukade foten i juni när jag skulle gå ner på stranden och missbedömde avståndet.
    Visst är det ljuvliga dagar nu. Perfekta värmemässigt för mig.
    Vad roligt att dina föräldrar kommer och nu får de möta både er och sommaren.
    Kram!

    • Ami skriver:

      Visst är Calabrio ett bra ställe….bara man slipper räkorna 😀
      Usch, var det vid den bänken som du stukade foten 😦
      Härligt är det här nere nu! Och jättekul att föräldrarna kommer!
      Kram och vi ses imorgon!

  8. Christel skriver:

    Go morgon Ami! En hel räka …haha undras vad magen hade sagt om det! Välta bänkar ..hemskt onödigt! En rolig dag …hälsa lilla mamma. Ha en skön dag Kram

    • Ami skriver:

      God eftermiddag Christel!
      Alla i sällskapet klarade sig från magbesvär….alla utom en 😦
      Verkligen onödigt att välta bänkar 😀
      Tack, jag ska hälsa henne!
      Ses i morgon!
      Kram

  9. åsa i åsele skriver:

    OMG tur Ni slapp dessa räkor 😉 Kul med besök hemifrån av nära å kära ❤ Ha en fin torsdag, kram

  10. Gunnel skriver:

    Räkor är gott…men inte allt på den…tror jag. Jag har aldrig testat och känner inte för att göra det helor. Så kul att dina föräldrar kommer ner idag. Ni får ha det så trevligt. Kram

    • Ami skriver:

      Håller med dig om att räkor är gott….men inte med skal och huvud!
      Ska bli så roligt att ha dem här nu ett tag 🙂
      Tack!
      Kram

  11. yfronten skriver:

    Som tur är har vi inte råkat ut för räkor med huvud och skal i Spanien. Ha det så trevligt med besöket!

  12. Susjos skriver:

    Fortfarande sommarvärme! Så underbart, och fortfarande varmt i vattnet??!!! Otroligt! Hela räkor låter inte som någon höjdare. Minns när jag bad om tips på god mat på en restaurang i Italien, och det kom in ett fat med typ grillade/friterade små akvariefiskar….de var inte goda!

    • Ami skriver:

      Ja, det är underbart här nere! Någon sa att det är 24 grader i vattnet….men jag vet inte!
      Haha! Det blir bara värre och värre…..grillade akvariefiskar 😀

  13. Janne skriver:

    Fasen ca gott ni har det i Torre! Jag känner ett litet uns av avund även om det är en känsla som jag motverkat….som tur är har vi Skorpan. Ta med dig slöputtarna och kom hit sommaren 2017, Det blir något annorlunda än att släpa pesetofflorna runt tapasmaran.

    • Ami skriver:

      Ja, det är verkligen härligt här nere! Men ni har det fint på Skorpan….
      Och sommaren kan jag tänka mig är ännu finare 🙂

Kommentera

