Resan….

….hit till Torrevieja började såklart i Helsingborg. Mina föräldrar kom och hämtade oss på morgonen och skjutsade oss till Knutpunkten som är Helsingborgs central. Därifrån tog vi båten över till Helsingör och sen tåget direkt till Kastrup. Hur smidigt som helst.

Visst har man alltid lite fjärilar i magen när man ska flyga. Och denna gången hade jag ju inte Carita med som resesällskap. Men Patrik och jag klarade ut det ändå och gick inte vilse en enda gång 😉

Innan säkerhetskontrollen stannade vi och plockade i sånt som skulle vara i särskilda påsar.

Ordning och reda ska det vara!

Men sen när vi väl kom fram till säkerhetskontrollen var det ändå något som gick fel. Min väska gick inte igenom, utan togs åt sidan för att undersökas om den möjligen innehöll knark…..Gaaah! Jag som varit så ordentlig och extra noga med allt jag packat.

Både jag själv och väskan kontrollerades väldigt noga. Och allt packades upp och genomsöktes….plagg efter plagg. Burkar öppnades och studerades ingående. Men när hon kom till min bagagevåg såg hon misstänksam ut och frågade vad det var. Och när jag upplyste henne om att det var just en bagagevåg för att väga handbagaget sken hon upp och tyckte det var en bra grej…..

Men hur mycket både hon och kollegan än letade kunde de inte hitta något som gjorde att jag inte fick följa med planet. Så det var bara att börja om från början och försöka få ner allt igen så dragkedjan gick att stänga.

Puh, det var en pärs….

….efter det behövdes ett glas vin….

….medan Patrik satt och studerade flygsäkerheten genom fönstret.

Och visst är det skönt när man landat och alla är på väg ut ur plåtfågeln igen!

Och skönt och varmt har vi här nere! Så varmt att min mobil la av när jag satt i solen ute på terrassen igår och pratade med min mamma.

Den måste ha fått solsting, för samtalet bröts och den här texten kom fram i displayen!

Härligt att vara tillbaks igen!

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik. Det är jag som är skrivaren i familjen, medan Patrik är den duktiga fotografen! Vi har en son, Max som är sambo med sin Frida och i juli 2017 fick vi vårt första barnbarn, en underbar liten prinsessa! Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss! https://rendahlispanien.wordpress.com/
Det här inlägget postades i Vardagen i Torrevieja och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Resan….

  1. Ama de casa skriver:

    Jag är fortfarande djupt imponerad över att ni flög båda två! Och extra impad över att Patrik fotade där i säkerhetskontrollen – där är det totalförbud att fota ju 🙂
    Men du måste ha sett mer nervös ut än Patrik eftersom din väska blev så noggrant undersökt? 😉

    Visst är det skönt med värmen här nu – men inte bara fördelar. Stackars ifånen… 😀

    Tack för igår och ha en bra dag!
    Kram

    • Ami skriver:

      Ops! Fotoförbud….då blir det antagligen fängelse nästa gång vi flyger 😳
      Underbart med värmen. Och nu verkar mobilen kvicknat till igen 😄
      Tack själva för igår!
      Kram

  2. Comsi Comsa skriver:

    Det där är inte roligt men gott att du väl blev godkänd och fick gå vidare. Å visst var du värt ett glas vin efter detta. 😉

    Kram ♥

  3. Gunnel Moberg skriver:

    Jag undrar varför det alltid känns lite nervöst i säkerhetskontrollen även om man vet att inget förbjudet finns med i väskan. Går tåget direkt till Kastrup utan att man behöver byta nu? Sist fick vi hoppa av på Huvudbangården och ta ett annat tåg. Jag ska snart iväg igen så det känns ju bra om det gått tillbaka till det gamla.

    • Ami skriver:

      Visst känner man sig alltid skyldig fast man vet att man inte har något olagligt! Men tänk om någon annan har smusslat ner något i väskan när man står i kön eller nåt 😦 Lite otäckt!
      Vissa avgångar är det nog byte på, men vi brukar försöka välja direkttågen. Men vi har aldrig bytt på Huvudbangården, utan den gången vi åkte med byte så skedde det i Humlebäck eller på någon av de mindre stationerna….kommer inte ihåg riktig var. Men kolla på Skånetrafiken vilka tåg som går direkt!
      Kram

  4. ogamotoga skriver:

    Så jobbigt med säkerhetskontroller ibland, men tack och lov har man inget att smuggla. Jobbigaste med den är nog i Malaga, när de tar ”stickprov” … du vet den där trästickan som de drar över fingrarna och in i en maskin. Tänk om man av misstag tagit på ett bord eller nåt med ”knark” på … vad händer då?! Vilken skräck!
    Tycker bra gjort av Patrik att han flög. 😊

    • Ami skriver:

      Ja, här tog de någon sorts papperssticka som de drog över mina händer, i byxlinningen och sen på väskans dragkedja…..men visst känner man sig lite skyldig fast man inte har smugglat in något 😀
      Och, ja vad händer om de hade hittat något??
      Ja, han var verkligen duktig som vågade 🙂

  5. Znogge skriver:

    Säkerhetskontrollerna kan vara lite jobbiga men det är ändå bättre att de är för noggranna än tvärtom… Kan tänka mig att det är skönt att vara på plats i värmen igen!

    Kram

    • Ami skriver:

      Ja, helt klart är det bättre att de är lite för noggranna, men man blir ju lite nervös när det är något som inte ser bra ut!
      Underbart att vara tillbaks i värmen igen 🙂
      Kram

  6. åsa i åsele skriver:

    Sådan tur Ni klarade Er utan större skavanker, det är ju alltid nervöst att bli stoppad, även om man vet att man inte är skyldig så börjar ångesten komma krypande 😉 kram

  7. Ulla skriver:

    Huva säkerhetskontrollen är läskig,, har fått veta att dom letar sprängmedel..råkade ut i Umeå.Men de känns ju skönt att dom har koll,, men vi. Hihi..hoppas ni har de skönt..Kram Ulla

    • Ami skriver:

      Usch, trodde de att jag hade sprängmedel? 😳
      Visst blir man lite nervös när de stoppar en……men såklart bra att de har koll!
      Ha det bra ni också!
      Kramar

  8. Ditte skriver:

    Jag är fortfarande imponerad över att Patrik utmanade sig själv och flög. Jättebra gjort!
    Skönt i alla fall att det var du och inte Patrik som fastnade i säkerhetskontrollen men kanske var det metallen i vågen som gjorde utslaget. Svårt att veta. Vi hade en gång en frysklamp som gjorde att de trodde vi hade dold vätska med oss.
    Förstår att det känns skönt öfr er att dels ha flugit tillsammans och dels vara tillbaka i Torre.
    Stor kram och trevlig måndag.

    • Ami skriver:

      Ja, jag tycker fortfarande det känns overkligt att han har flugit 😄
      Det kanske var den lilla vågen som gav utslag? Men tur det inte var Patrik!
      Stor kram och tackdetsamma

  9. Christel skriver:

    Go middag Ami! Åh gillar inte säkerhetskontrollen ..känner mig alltid skyldig till något. Kanske beror det på att det alltid piper o tjuter när vi kommer, fattar inte varför. Där står man med en hund som gått igenom kontrollen o så blir man själv stoppad! Blir att få lite info på vad som gäller nu för regler. Skönt att ni är här 😘

    • Ami skriver:

      Usch ja, visst känner man sig alltid skyldig 😳
      Haha! Så Sallie klarar kontrollen bättre än ni 😄
      Så skönt att vara tillbaks!
      Vi ses 😘

  10. Sussi skriver:

    Men vilken mardrömsupplevelse på flygplatsen. Inte nog med att du packat en gång, sen fick du göra om det igen. Lite surt. Man blir alltid lite nervös även om man vet att dom inte kommer hitta något. Skönt ni tog er till Spanien utan några mer ”missöden” 🙂 Kram

    • Ami skriver:

      Ja, visst blir man lite nervös när de börjar kolla i väskorna!
      Men samtidigt är det ju bra om det skulle finnas något som inte hör hemma på planet!!! Men jag var oskyldig den här gången 😃
      Kram

  11. Annette skriver:

    Det är alltid ett äventyr när man ska genom alla säkerhets ställena😂😂. Men hem kom ni iaf

    • Ami skriver:

      Ja, det kan visst vara ett äventyr när man ska igenom säkerhetskontrollen….men jag klarade det. Och hem kom vi 😄

  12. Janette skriver:

    Inte kul när dom börjar rota i ens väska…när man är oskyldig..Oordning blir det oxå.
    Men nu till det viktigaste…HURRA för Patrik som övervann sin flygrädsla!!!!!! Stor klapp på axeln..jag vet ju hur det känns…hua..
    Nu har han ju några månader på sig till nästa gång..;o)

    • Ami skriver:

      Usch ja, det är absolut inte vad man önskar 😦
      Ja, du vet verkligen hur det känns…..otroligt att du bara gör det 🙂
      Och jag är såå glad att Patrik äntligen vågade!!
      Haha! Ja, några månader har han på sig till nästa gång!

  13. Geddfish skriver:

    Ja, nu är eldprovet gjort och allt gick bra 😀
    Så skönt för er! Kram!

  14. yfronten skriver:

    Skönt att resan gick bra! Idag skjutsade maken svärmor till Landvetter. Hon ska flyga till London och det är säkert mycket säkerhetskontroller nu efter terrordådet.

    • Ami skriver:

      Ja, det känns skönt att resan gick bra!
      Jag kan tänka mig att det är stort pådrag nu om svärmor ska till London!
      Hoppas det går bra!

  15. Jeanette i Gbg skriver:

    Vad strongt att Patrik också flög ner, vågar han fler gånger nu? Kram

Kommentera

