En njutbar dag!

Igår efter frukosten satt jag en bröddeg på jäsning! Och under tiden ägnade jag mig åt min favoritsyssla som är att tvätta! Ja, egentligen är det inte själva tvättandet som är så roligt, för det är ju maskinen som sköter jobbet. Men det är att hänga tvätten som är det roliga…..Jo, jag förstår att ni tycker det är märkligt. Men tänk er själva att stå ute på terrassen när det är varmt och härligt och hänga nytvättade kläder. Det är faktiskt en njutbar syssla!

Och mitt i allt ringde det på dörren och utanför stod min spanska grannfru Paquita med ett fat i handen!

-Det här är till er, sa hon leende och sträckte fram fatet med ett foliepaket på!

Det var Torrijas som hon hade gjort till oss. Torrijas är en speciell påskkaka, eller vad man ska kalla det för. Det är ungefär som våra fattiga riddare. Väldigt söta och ganska mycket kanel!

Så gulligt av henne att ge oss det! Så det passade utmärkt som förmiddagsfika ute på terrassen!

Och när kvällen kom gick vi och Ama och Anders bort till Ditte och Bosse för att gemensamt med dem promenera till Susan och Jörgen!

Vi var ett glatt sällskap som slog oss ner på deras terrass för lite gott i glasen….

….innan det var dags att promenera ytterligare en bit bort till….

….restaurang FU!

Mycket gott på tallrikarna! Och jag fick även en lektion av Ditte och Susan i hur man äter med pinnar….Det gick ganska bra, fast långt i från alla riskorn blev uppätna, men jag skyller på att jag är vänsterhänt 🙂

Men vi hade väldigt roligt!

En njutbar dag från morgon till sena kväll!

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik, det är ju Ami som bloggar, men kan hända att Patrik ibland gör ett inhopp :) Vi har en son, Max, som är sambo med sin Frida. Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss!
Det här inlägget postades i Vardagen i Torrevieja och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till En njutbar dag!

  1. Annica skriver:

    Godmorgon
    Håller med om att tvätta i spansklandet är roligt. Eller iallafall roligare 😉
    Att man dessutom har en god middag med trevligt sällskap att se framemot är ju inte heller helt fel.
    Ha en skön dag
    Kram

    • Ami skriver:

      God förmiddag!
      Ja, visst är det mycket roligare att tvätta här nere 🙂
      Härliga dagar har vi!
      Kram och tack detsamma!

  2. Ann-Kristin skriver:

    Gomorron!
    Så trevligt att se er alla hos Susan och Jörgen och därefter god mat på FU.
    Kul att se att det inte är bara jag dom äter med kniv och gaffel på det stället 😊.
    Saknar er alla.
    Kram/A-K

    • Ami skriver:

      Det var en jättetrevlig kväll! Första gången Patrik och jag var på FU…..och första gången jag åt med pinnar 😀
      Saknar dig också!
      Kram

  3. Ama de casa skriver:

    Vad snällt av Paquita! 🙂

    Det var verkligen både trevligt och gott igår! Och attans vilken fena du var på att äta med pinnar! Nybörjartur, kanske? 😉 Vi får testa snart igen – jag kan ta med pinnar till dig idag 😉

    Ses snart!
    Kram

    • Ami skriver:

      Ja, det var jättegulligt av henne!
      Haha! Ja, det var absolut nybörjartur…..lite träningsvärk i dag 😉
      Ses om en stund!
      Kram

  4. Susan skriver:

    Hola! En sån fick jag av min spanska granntant igår också – fast på tallriken var det också ett helt, stekt äpple men nån sås på. Jag äter ju inte ”sånt” men ena delen av ”family five” slevade i sig med stor förtjusning! 😉 Ja trevligt hade vi och du var otroligt snabblärd och fingerfärdig! Att klara ”nötprovet” vid första tillfället är skickligt!
    Kram!

    • Ami skriver:

      Hola!
      Vad kul att du också fick en sån av er spanska granntant 🙂 Haha! Synd att inte den andra delen av ”family five” var där och kunde hjälpa till 😉
      Jättetrevligt var det igår….tack så mycket! Och ha en fin dag!
      Kram!

  5. Fia skriver:

    Synd att vi missade evenemanget! Vi kommer oss aldrig till FU verkar det som. Tur att stället står kvar….verkar så trevligt och gott!

  6. ogamotoga skriver:

    Jag vill också tvätta!!! Men jag kan ju inte pga målarna, som aldrig kommer … så jag vågar inte hänga ut tvätt på balkongen, och inomhus vill jag helst inte hänga … räcker att hela badrummet ser ut och luktar som ett växthus nu av alla blommor och plantor. 😦
    Härlig kväll med gott sällskap. 😀

  7. Ulla skriver:

    Mysiga bilder!
    Här är det %%%%halt på vägarna flera olyckor nu på morgonen.
    Hoppas sommaren kommer till oss med, längtar.

    Kram Ulla

    • Ami skriver:

      Men fy, det låter verkligen inget vidare 😦 Hoppas vår och sommar snart kommer till er också!
      Skickar dig en varm och solig kram!

  8. Comsi Comsa skriver:

    Vilket fint område med dessa vita hus, gillar skarpt. 🙂

    Kram ♥

  9. mamma c skriver:

    Alla har vi olika saker som vi tycker om och gillar att göra. Tvätten står väl inte högst upp på min lista 😊. Pinnar är svårt att äta med. Har aldrig fått till det ordentligt när jag försöker.
    Kram

    • Ami skriver:

      Haha! Ja, vi har alla våra olika intressen 😉
      Ibland ville den andra handen hjälpa till att putta upp maten på pinnarna, men nej det fick den inte….jag är envis 🙂
      Kram

  10. åsa i åsele skriver:

    Hänga ut tvätten då solen värmer är absolut njutbart 🙂 Att renbädda sängen med påslakan som hängt ute i solen å torkat är ju en upplevelse i form av ren njutning 😀
    kram

  11. torrebloggen skriver:

    Ni såg verkligen ut att ha haft en riktigt njutbar dag!
    Vi har faktiskt inte varit på FU, men det har varit nära några gånger…
    Ha det så bra!
    Kram!

  12. Anette skriver:

    Tvätt ute funkar kanske bättre i Spanien (framför allt nu) med tanke på pollen osv. Älskar doften av rena lakan som torkat i solen. Tyvärr nyser halva familjen då så det är bäst att torka inne.

    Pinnar för vänsterhänta får du be om nästa gång 😉

  13. Ruth i Virginia skriver:

    Jag älskar att hänga ut kläder; dessutom sträckning – Lär ju
    ska vara bra för kröppen.
    Lummigt och grönt överallt därnere, ser jag. 🙂
    De vita husen vid piazzan gör nästan ont i ögu.

    • Ami skriver:

      Bra när man kan förena nytta med nöje 😀
      Underbart med allt det gröna här nere….och de vita husen är så fina!

  14. yfronten skriver:

    Det låter som en god kaka och en gullig granne! Du får fråga efter pinnar för vänsterhänta. 😉

  15. Marina skriver:

    Hejsan! Hittade precis hit via Dittes blogg och har ”bläddrat runt lite” till morgonkaffet med trevlig läsning! Tack för den och ha en bra dag i solen 🙂
    /Marina

Kommentera

