Barnbarnsprat…..

….och äppelkaka!

Igår när vi tog vår dagliga promenad kom vi på att det skulle vara gott med en äppelkaka till lunch!

Vaniljsåsen fanns redan hemma i kylen, så det var bara några äpplen som behövde inhandlas!

Och just när jag står i köket och rör ihop ingredienserna ringer min spanska grannfru på dörren. Och det första som hoppar på mig är hennes lilla vovve som alltid kissar så fort hon får syn på mig. Samma sak hände igår….hälften av pölen hamnade på insidan av vår tröskel och den andra på utsidan i trapphuset. Men det gör inte så mycket när man har stengolv. Dessutom är grannfrun snabb att hämta sin golvmopp!

Men denna gången var det inte lilla vovven som stod i centrum, utan grannfruns senaste barnbarn. En liten docka på en och en halv månad som hon stolt visade upp! Och vilken liten gobit….massor av svart hår och så söt!

Och eftersom jag själv snart ska bli farmor till en liten prinsessa blev det så klart bara barnbarnsprat! Jo, så klart blev det lite gullande med hennes vovve också….de får man inte glömma bort!

Så snart hoppas jag få se vår lilla prinsessa i den här söta klänningen som var det första jag köpte så fort jag fick reda på att det skulle bli en liten flicka!

Och när vi pratat färdigt var det dags att ta ut äppelkakan från ugnen och slå sig ner på terrassen under markisen!

För visst måste man få synda lite ibland med såna här godsaker!

 

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik. Det är jag som är skrivaren i familjen, medan Patrik är den duktiga fotografen! Vi har en son, Max som är sambo med sin Frida och i juli 2017 fick vi vårt första barnbarn, en underbar liten prinsessa! Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss! https://rendahlispanien.wordpress.com/
Det här inlägget postades i Vardagen i Torrevieja och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till Barnbarnsprat…..

  1. Ama de casa skriver:

    Äppelkaka till lunch? Haha! Visst är det härligt att vara vuxen och själv helt och hållet få bestämma menyn. Äppelkaka är ju sååå mycket godare än exempelvis en himla massa morötter 😀

    Nästa gång får du släppa in hunden längre in i lägenheten så du får skurat i hela vardagsrummet 😉

    En himla söt klänning!

    Ha en braig dag! 🙂

    • Ami skriver:

      Ja, det är skönt att vara vuxen så man få äta precis vad man vill till lunch! Och äppelkaka är ju så gott – men morötter kommer tätt efter 😀
      Bra idé att släppa in hunden hela vägen 🙂
      Klänningen kunde jag bara inte motstå!
      Tack detsamma!

  2. Mamma C skriver:

    Så gott, och såklart måste man få synda. Vilken söt liten klänning till barnbarnet. Vårt barnbarn som snart är på G är också en flicka. Blir nog att kolla in något fint när vi är nere nu.
    Kram

    • Ami skriver:

      Ja, lite måste man få synda ibland!
      Den klänningen har jag tittat länge på….även innan jag visste att de skulle ha barn 🙂
      Så roligt att ni också får en liten flicka 🙂 Ja, här nere finns så mycket söta kläder!
      Kram

  3. Christel skriver:

    Åh lilla hunden som alltid blir så glad att se dig! Såå söt klänning till den lilla, hon kommer bli så fin i den. Äpplekaka mums…idag blir det rabarber kaka, måste skörda i trädgården. Ha en fin dag Kram

    • Ami skriver:

      Ja, men det måste vara något knasigt när hon alltid kissar på mig….har jag fel parfym kanske 😉 Men hon är så söt, så det gör inget!
      Åh, rabarberpaj låter inte fel!
      Tror du var med när jag köpte klänningen?
      Kram och tack detsamma!

  4. Geddfish skriver:

    Äpplekaka gillas! Det är ingen synd 😀 bara gott.
    Söt klänning, så du väntar en barnbarnsflicka, roligt ❤

    • Ami skriver:

      Skönt att det inte var syndigt att äta den 😉 För visst är det gott!
      Ja, i juli väntas det en liten flicka!
      Kram

  5. åsa i åsele skriver:

    Mmmums så gott med äppelkaka 🙂
    kram

  6. Ruth i Virginia skriver:

    Äppelkaka var en av mina favoriter men jag är för lat för att laga till en.
    Fick grannfrun också smaka?
    Vilket roligt tallriksmönster du har!!!! Gillar!

    • Ami skriver:

      Det blir tyvärr inte så ofta jag gör äppelkaka heller. Men det är väldigt gott!
      Jag får bjuda in henne nästa gång jag bakar en 🙂
      Det är egentligen såna där gamla samlar tallrikar som man ska hänga på väggen….men jag tycker det är mycket trevligare att använda dem 🙂

  7. Znogge skriver:

    Förstår mer än väl att det blev lite barnbarnsprat. Det blir liksom lätt så när man själv snart är i den situationen. Vilken underbar klänning du köpt till er blivande prinsessa. Jag har också köpt ett par saker och det första plagget köptes i London. Då i neutrala färger eftersom vi inte visste…

    Kram och ha en fin lördag!

    • Ami skriver:

      Ja, vi är ju i samma situation, du och jag! Så visst blir det lätt prat om de små underverken 🙂
      Jag förstår absolut att du också redan handlade innan du visste vad det skulle bli….det är svårt att bärga sig 🙂
      Kram och tack detsamma!

  8. Anonym skriver:

    Äpplepaj det såg gott ut.

  9. Fia skriver:

    Äppelkaka, mums!! Jag gillar också mönstret på tallriken! Angående morötter, vet Ama vad jag tycker vad hon än säger 😉. Men inte till vaniljsås förstås….

    • Ami skriver:

      Haha! Nej, morötter till vaniljsåsen kanske inte passar så bra….men annars kan man äta det till det mesta 😀

  10. Marie skriver:

    Äppelkaka till lunch låter ju helt perfekt! Oj vad gott det såg ut.
    Barnbarn är toppen! Förstår att du längtar. kram

    • Ami skriver:

      Ja, det gick så bra att få i sig äppelkakan till lunch….inga som helst problem 😉
      Åh, vad jag längtar efter mitt lilla barnbarn!
      Fick ju träffa din lilla söta Lovis när ni var här!
      Kram

  11. Ditte skriver:

    Klänningen du köpt är så söt och den lilla prinsessan kommer att bli så fin i den.
    Roligt med grannfrun som kom med sitt lilla barnbarn! Klart att hon är lycklig! Och bra att du kan vänka in dig nu. Tiden går foert. Vad gäller hunden har den nog inte helt klart för sig var man kissar och när. Har noterat att det är flera spanska hundar som inte ”pottränat.” Tur att dett är modell mindre.
    Äppelkakan såg verkligen god ut och perfekt till en trevlig lunch på terrassen.
    Kram och trevlig kväll.

    • Ami skriver:

      Det ska bli så roligt att få se lilla prinsessan i klänningen 🙂
      Ja, grannfrun var överlycklig för sitt senaste barnbarn!
      Men det där med att hunden kissar är nog inte helt friskt? Tycker den börjar bli för gammal för att hålla på med sånt nu….
      Stor kram och trevlig fredag

  12. Sussi skriver:

    Åhh vad kul att du ska bli farmor snart.
    Äppelkaka är så himla gott. Lätt att göra med, vilket jag som sällan bakar gillar 🙂
    Kram

    • Ami skriver:

      Det ska verkligen bli roligt att bli farmor 🙂
      Visst är det både gott och enkelt att göra äppelkaka….smakade väldigt bra som lunch 🙂
      Kram

  13. yfronten skriver:

    Vilken otroligt söt liten klänning! Och söt äppelkaka också säkert. Mmmm….

  14. En riktig prinsessklänning! Det dröjer nog innan din lilla prinsessa kan äta äppelpaj. Kram

Kommentera

