Gas, bra eller dåligt?

Man blir lite förskräckt när man ser alla dessa gastransporter här nere!
I Spanien är gasen väldigt utbredd. Den används till en hel del, bland annat även för att värma upp varmvattnet!

I Helsingborg hade vi det fram till 80-talet då de sista gasspisarna byttes ut mot el!
Och alla Helsingborgare har gasolyckan i Helsingborg i minnen som hände 1975.

I Helsingborgsdagblad 1975 stod det:

”Exploderande gasolburkar flög kors och tvärs genom luften, ett tiotal lägenheter blev helt utbrända, ett halvdussin chockskadade människor fick föras till lasarettet för undersökning och nyfikna åskådare som hade samlats vid olycksplatsen löpte risk att bli skadade av ännu icke exploderade gasolburkar.

Gatan var rena minfältet.
Det var några av de mest dramatiska omständigheterna när en lastbil, fullastad med 15 ton gasolburkar, på lördagsförmiddagen välte i hörnet Planteringsvägen-Hästhagsvägen.

 Bild från HD 1975

Det slutade med att man fick riva halva hyreshuset.
Hur otroligt det än låter så kom ingen till skada, inte ens lastbilschauffören.

Något sådan vill man inte vara med om, men tyvärr läser man ganska ofta om olyckor med gas i Spanien.

En brittisk man skulle fira sin 48 år´s dag 2013 i Torrevieja när hela lägenheten blåstes ut. Mannen flög ut och ner på gatan och landade mellan de parkerade bilarna och överlevde!

I sjuksängen säger han cool´t tur jag hade mina superman kalsonger på mig!

Här är tidningsartikeln på honom och hans sprängda lägenhet.

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik, det är ju Ami som bloggar, men kan hända att Patrik ibland gör ett inhopp :) Vi har en son, Max, som är sambo med sin Frida. Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss!
Det här inlägget postades i Vardagen i Torrevieja och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Gas, bra eller dåligt?

  1. Håller med om att det känns otäckt. Numera är finns det ju gasolgrillar hemma hos många. Kram

    • Ami skriver:

      Ja, visst känns det lite otäckt! Även med gasolgrillen……vi har faktiskt en ute på terrassen, men jag gillar inte riktigt att den står där 😳
      Kram

  2. Gunnel Moberg skriver:

    Det är riktigt skrämmande med gas. Jag minns att jag hade gasspis i min första lägenhet i Helsingborg och även tvättmaskinen i källaren gick på gas. Man hoppade högt varenda gång man skulle tända lågan och det smällde till. Kram

  3. Znogge skriver:

    även i Malmö har det varit en del olyckor kopplade till gas. Vi hade gasspis i vår första lägenhet och jag gillade det inte. Sonen hade gas i Brasilien också men där kunde det nästan vara säkrare än elen…

    Kram

    • Ami skriver:

      Nej, det känns inte bra att ha gasspis inne i lägenheten! Men jag kan hålla med om att det ibland känns säkrare än el….
      Kram

  4. Christel skriver:

    Åh gillar inte heller gas…nu fick du mig o tänka på vår gasoltub som står på vår stekheta balkong! Men jag är också orolig för allt! Avskyr när ”barnen” ska använda grillen i Spanien! Oj så han överlevde… haha nu blir det till att köpa ett gäng superman kalsonger. Ha en fin tisdag ..Idag blir det häckklippning blir du avis? Kram

    • Ami skriver:

      Haha! Vi är ju lika oroliga du och jag för våra barn!
      Men supermankalsonger ska vi nog kunna hitta på marknaden 😃
      Oh ja, nu blev jag verkligen avundsjuk 😉
      Kram

  5. Ama de casa skriver:

    Jag gillar vår gasspis jag. Då går det att laga mat även om det blir elavbrott 😉 Men visst kan det ske hemska olyckor! Sen ogillar jag fullständigt att dom har grävt upp hela halva stan för den fasta gasen som ingen verkar vilja ha eller har bett om…

    Ha en härlig dag!
    PS: Vet ni var han köpte sina supermankalsonger? Såna verkar vara bra att ha… 😀

    • Ami skriver:

      Ja gas är bra om det blir strömavbrott! Men visst känns det lite otäckt ändå….
      Haha! Jag tror han hade köpt dem på marknaden 😃
      Tack detsamma

  6. mamma c skriver:

    Gillar inte heller gas, hade det mi en lägenhet en gång på 80 talet.
    Kram

  7. Geddfish skriver:

    Uff, säger jag bara. Vi hade ju gasol i våra husvagnar, och säkerhetskontroller och gud vet allt. Men visst, det kan bli en tickande bomb.
    Ha det soligt och fint, samma här, kram 💛

    • Ami skriver:

      Det är bra att det är kontroller när det gäller gasen! Men lite otäckt är det!
      Så skönt att du har sol ☀️
      Kram

  8. åsa i åsele skriver:

    Huvva låter ju riktigt otäckt. Har ingen egen erfarenhet av gasspis eller annat än i husvagnen. kram

  9. Ditte skriver:

    Gasol gillas inte. Hade det in min lägenhet i stan. Effektivt men lite läskigt. Och där var dte också en gasolugn vilket inte gjorde det lättbakat i den ugnen. Färg på undersidan men inte på ovansidan. Och är olyckan framme blir det mpnga gånger förödande resultat. Skulle det bli elabbrott har vi ett mindre rödpspritkö att tillgå. Ett sådan hade vi även på båten. Tämligen säkert.
    Stor kram!

  10. Ami skriver:

    Nej jag gillar egentligen inte heller gasolgrill! Tycker det känns lite obehagligt att ha den på terrassen! Och skulle något hända blir det stor förödelse!
    Stor kram

  11. Janne skriver:

    Oj, den gasolyckan hade jag inte en aning om. Det är ju riktiga bomber som körs omkring.

    God kväll!

  12. MariArne skriver:

    Läskigt! Vi har gas till spisen, muurikan och grillen. Kram M

  13. yfronten skriver:

    Jag är jätterädd för gas och tyckte inte alls att det var någon bra idé att makens mormor bodde kvar ensam i sitt hus med gasspis så pass länge som hon gjorde. Fy, vad otäckt med olyckan i Helsingborg även fast det gick bra!

    • Ami skriver:

      Jag gillar inte gas heller.
      Gamla människor ska absolut inte ha gas, det kan sluta i katastrof.
      Den gången gick det bra.

  14. Fia skriver:

    Nä gas är inte att leka med! I Torre erbjuds ju naturgas till fastigheter och mitt emot oss är det installerat gasrör längs fasaden. Verkar som om ingen i vårt hus har nappat iaf!
    Däremot kör vi glatt vår gasolgrill på terrassen…..(fast inte i den här värmen….)

    • Ami skriver:

      Ja vilket tokeri, gräva ner naturgasledningar i ett jordbävningsområde.
      Tror inte jag hört någon som nappat på nya gasen.

Kommentera

