Coronan vände världen upp och ner…

…och man kan undra om det någonsin blir som ”vanligt” igen. Vi skulle bara åka till Sverige en kort runda i mars för vår svärdotter fyllde 30. Men redan innan vi åkte anade vi att något illa var på gång. Vi blev väldigt kluvna till att resa tillbaka till Torrevieja under rådande omständigheter. Men det är ju där vi trivs och har valt att leva. Men när alla flyg ställdes in och alla hårda restriktioner kom så var det bara att gilla läget och njuta av barnbarnen. Vi hade en återresa i april och den bokades om 5 gånger men alla avbokades av flygbolaget. Sista datumet var den 6 juli men även den bokades av men nu bara en dag framåt. Men in i det sista var vi beredda på en inställd resa. Vi flyger alltid från Nordens största flygplats som ligger i Danmark och där är vi svenskar ”pestsmittade” och inte välkomna. Men till slut öppnade Danmark upp för transit. Så med väskorna fullpackade sen flera månader bar det iväg ner till färjorna i Helsingborg. Färjan i sig var inget problem, de var ganska fulla som vanligt av turister som ska handla billig alkohol i Danmark men problemet nu är att de inte får komma in i Danmark. Så när färjan la till i Helsingör var vi mindre än 10 personer som klev av, resten fick åkte tillbaks till Sverige, men som tur är säljer de billig alkohol även på båten så turisterna behövde inte komma hem tomhänta.

På danska sidan blev vi stoppade av kontrollanter, vi fick visa pass och förklara att vi skulle ut och resa. Flygbiljetten ville de se, sen önskade de oss trevlig resa. Mellan Helsingör-Kastrup tar vi tåget och det stod redan och väntade på oss så det var bara att kliva på. Efter halva resan kom konduktören och tittade på biljetterna och berättade nu att tåget ändrat resvägen och bara gick till Köpenhamn, så han rekommenderade oss att kliva av på stationen innan och hoppa på Metron som också går till flygplatsen. Vi var ute i god tid så det var ingen stress men att hålla avstånd var inte så lätt.

De flesta hoppade av i Köpenhamn så snart…

…anade vi att det inte var så många som skulle ut och resa.

Väl framme på flygplatsen var denna gulklädda man nästa hinder.

Från det vi klev in på flygplatsen gällde nya regler. Jo det är så här vi kommer se ut på bild hädanefter. Så familjebilderna kommer inte blir lika roliga att titta på i framtiden.

Efter en snabb kontroll fick vi ok stämpel att passera.

Vi har väl aldrig sett en sådan stor flygplats så öde.

Alla flotta butikerna var stängda.

Godiskioskerna urplockade.

Men Taxfreebutikerna var öppna som vanligt och…

…även alla matställen.

Det är med blandade känslor vi tog beslutet att resa…

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik. Det är jag som är skrivaren i familjen, medan Patrik är den duktiga fotografen! Vi har en son, Max som är sambo med sin Frida och i juli 2017 fick vi vårt första barnbarn, en underbar liten prinsessa. Och i november 2018 utökades familjen med en underbar liten prins! Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss!
Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Coronan vände världen upp och ner…

1. Ama de casa skriver:

Oj vilken annorlunda och onödigt spännande resa! Snacka om ödsligt och många kontroller. Men det var väl bra på sitt vis ändå, känns väl tryggare då kan tro.
    Kram!

2. Annica skriver:

Skönt att resan gick bra och välkommen hem 🙂

3. Anonym skriver:

Spännande att läsa om er resa hem till Torre. Skönt att resan gick bra och att ni nu kan slappna av och njuta i värmen. Här är det regnigt och runt 15 grader och vi längtar förstås ner.
    Ha det gott!
    Kram Annelie o Per💝

4. Znogge skriver:

Ett svårt val att veta hur man ska göra men ni har ju redan valt att bo i Torrevieja större delen av året och då är det ert hemma.

Först den dagen då det finns ett vaccin tror jag att det här är helt över även om jag hoppas att tillvaron blir normal tidigare än så.

5. friochlycklig skriver:

Välkomna till den nya normaliteten i Spanien! 🇪🇸

6. Christina skriver:

Känner oxå blandade känslor men ska ev boka en resa ner idag , vill ju titta till vårt ställe //Christina

7. åsa skriver:

Svårt att veta vad som är bäst… men samtidigt har Ni valt att bo i Spanien så det är väl helt naturligt att Ni vill hem.
    Välkommen hem och välkommen tillbaka till Blogglandia.
    kram

8. mittlillautrymme skriver:

Kul att ni kom fram i alla fall och kul att bloggen fått liv igen!
    Kram på er!

9. mamma C skriver:

Välkomna tillbaka till Spanien.
    Kram Carin

10. Ditte skriver:

Ja, knepigt är det ju att bestämma sig hur man ska göra. Men jag förstår er och beslutet att åka. Absolut! Jag är inte alls orolig men får ju stanna i Sverige ett tag av hälsoskäl. Å andra sidan är vi ju heller aldrig på plats under sommaren. Vi åkte hem i februari och skulle varit i Torre i mars-april men därav blev det ju inget. Men det kommer en höst.
    Välkomna!
    Stor kram

11. Ann-Kristin skriver:

Ofattbart att se ett stort sett tomt ALC. Skönt att redan gick bra. Det blir att vänja sig med munskydd. Säger som Ditte, sommaren är för varm för mig men hoppas att kunna åka ner i september. Behöver ner då jag fått höra att min list med hjärtrevor håller på att breda ut sig över hela uteplatsen. Blir att försöka riva bort allt och plantera något annat. Ha det då gott och njut för mig också. Kram/A-K

12. Susjos skriver:

Vilken annorlunda resa ner till Spanien förstår jag, och vilken tom flygplats!
    Mysigt för er att komma ner till värmen igen, jag är minsann lite avis!
    Ha det så bra i värmen!
    Kram

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.