Första resan med Amis nya äventyrsresor!

Vi kunde ju inte stanna i Sverige hur länge som helst. Ami som precis startat sitt nya resebolag med äventyrsresor måste få igång verksamheten. Men innan avresa måste vi testas. Vi har ju inte lyckats bli av med det lilla skitviruset än utan måste fortfarande hålla på med våra PCR-tester för att få godkänt för att resa. Vårt förra ställe hade höjt priserna men vi hittade ett nytt ställe ute på en parkeringsplats i en container som var 700:- billigare så där bokade vi en tid. Svaret skulle vi få inom 8 timmar.

Och mycket riktigt nästan 8 timmar senare kom ett svar. Ami var inte smittad. Men 1,5 timme senare hade fortfarande inte Patrik svar kommit och nu var klockan över 17 och vi som skulle resa morgonen därpå kl 7!! Lite smått stressad började jag jaga Patriks testsvar. Men att hitta ett telenummer var helt omöjligt, de hade endast en chattjänst som ingen svarade på!! Men efter mer letande hittade jag ett nummer, efter lång telefonkö svarade en en kvinna på dålig svenska och undrade vad jag ville. När jag sagt mitt ärende sa hon – du får maila in din fråga….Ami är snäll de flesta gånger men när jag känner mig felbehandlad smäller dynamiten innan stubinen är tänd. Jag har väl inte suttit i telefonkö för att jag ska maila in min fråga!! Innan samtalet var över hade jag Patrik testsvar i telefonen. Så nu var Ami lugn igen.

Morgonen efter satte vi oss på bussen ner till färjeläget. 10 grader och regnet hängde i luften.

Smärtfritt kom vi genom de hårda inresekontrollerna till Danmark och hoppade på tågen till Kastrup och slappnade av. Efter halva resan kom konduktören och ville se biljetterna och dessutom våra platsbiljetter, dessa infördes när Covid började men sen slopades dessa på kusttågen men nu hade det införts igen vilken vi inte hade koll på såklart. Vi hade redan åkt halva resan och tåget var nästan tomt och dessutom kostar platsbiljetterna ingen men ändå ville han vi skulle boka dessa. Jodå precis innan vi klev av tåget lyckades vi boka biljetterna men då var han inte intresserad av att titta. Vi var i god tid på flygplatsen. Så vi hann med lite medhavd frukost innan gaten öppnade och de började checka in men snart upptäckte de att de glömt ringa efter busschaufförerna till transferbussarna. Så här blev det stopp ett bra tag innan de hittade några busschaufförer.

Lite försenade fick vi äntligen boarda planet.

Hm detta dragfordonet gav oss en dålig flaschback när de inte fick igång motorerna på förra flygresan. Den som gav idé åt mitt nybildade resebolag med äventyrsresor.

Vi hade ”planterat” ett cigarettpaket för att bygga upp spännen innan start. Flygvärdinnan hittade detta direkt och kom springandes och stod och pratade med en flygtekniker för att få starttillstånd.

Efter att en bandspelare spelat upp alla säkerhetsrutinerna så tog flygvärdinnan mikrofonen och upplyste oss om att i händelse av att vi skulle behöva använda syrgasmaskerna skulle vi plocka av munskydden först!! Haha det fanns tydligen ett liv innan Covid kom till världen. Till slut kom vi iväg och upp över ett grönt Danmark.

Även i luften kan det bli trångt, men har man nu bokat med Amis äventyrsbolag så förväntar sig kunderna lite spänning även i luften.

Spanien är inte lika grönt men så är det lite varmare och torrare här än i norden. Och det är vi tacksamma för. Annars hade det inte funnits någon anledning att åka hit.

Väl på marken i Alicante så ska de sista kontrollerna passeras.

De som inte var pålästa och förbereda fick stå i skamvrån och fylla i papper i sista sekund. Det vara nära Ami hade hamnat här för när vi fyllde i hälsoappen kvällen innan hade Ami råkat fylla i att jag inte hade en negativ covidtest att uppvisa!! Och att ändra i appen var helt omöjligt så jag fick fylla i en manuell papperslapp istället. Men det gjordes i god tid.

Vi ställde oss i kön för…

… scanna av QR-koden i telefonen och visa min papperslapp.

Efter scanningen tog de tempen på alla. Som tur är kan det göras med byxorna på. Patrik stod och tittade under tiden jag gick på toaletten för att se om det blev några utslag på skärmen. Men alla såg ut att vara friska som tur var.

Bussarna till stan går inte lika ofta längre utan vi slog oss ihop med en svensk tjej och en ryss och delade på en taxi till Torrevieja.

Så snart stod vi på vår terrass.

Vi slängde bara in väskorna och gick direkt ut på stan. Den första vi mötte var en bloggläsare och han frågade när vi kom. För mindre än en timme sen sa vi haha. Visst är flyget smidigt när det väl fungerar.

Efter en lång resdag fick det bli en lugnande dricka. Inte lätt att vara reseledare i dessa tider.

Det har varit skönt att koppla av från bloggandet. Men några tillbaka blickar från Sverigevistelsen kommer komma. Och då kommer de inläggen hamna i kronologist ordning. Men nu är det fullt fart här nere igen.

Om Ami

Den här bloggen handlar om oss och vårt vardagliga liv i Helsingborg och Torrevieja. Jag heter Ami och min man Patrik. Det är jag som är skrivaren i familjen, medan Patrik är den duktiga fotografen! Vi har en son, Max som är sambo med sin Frida och i juli 2017 fick vi vårt första barnbarn, en underbar liten prinsessa. Och i november 2018 utökades familjen med en underbar liten prins! Spanien har alltid legat oss varmt om hjärtat och i mars 2013 köpte vi vår lägenhet i Torrevieja. Välkomna att följa oss!
Detta inlägg publicerades i Resor och märktes . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Första resan med Amis nya äventyrsresor!

1. Annica skriver:

Skönt för er att vara tillbaka 🙂
    Kram

2. Preciosa skriver:

Hej Ami!
    Ni lyckades! Verkar rörigt att resa, inget för en yr gamling ensam 🙂
    Har länge undrat om hunden är kvar tvärsöver 🙂
    Kram P ♥♥

3. Ditte skriver:

Jag kan anmäla mig som biträdande reseledare på Amis äventyrsresor. Har viss erfarenhet av och från resebranschen.
    Och lite äventyr i måttliga mängder piggar absolut upp.
    Kram

4. Znogge skriver:

Så mysigt att vara på plats igen och att kunna njuta av sol och värme.
    Sonen flög till Mallorca i dag och blev insläppt men det var en hel del kontroller. Blir väl samma procedur när de flyger till Sevilla på måndag…

Ha det gott och njut av värmen!

5. Gunnel skriver:

Det var verkligen en resa med många upplevelser. Det gäller att ha tålamod tydligen. Ha det så skönt nu. Kram

6. Ama de casa skriver:

Oj vilka äventyr! Deltagarna fick verkligen valuta för pengarna 😀

Välkommna tillbaks! Både till Spanien och till bloggen 🙂

7. friochlycklig skriver:

Välkomna tillbaka och lycka till med nya äventyr!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.